Kan een vrouw een man verkrachten?
Kan een vrouw een man verkachten? Rare vraag, maar kan het in juridische zin ook voorkomen dat een vrouw een man verkracht of is dit niet mogelijk, aangezien in de definitie is opgenomen dat het gaat om het 'onvrijwillig/zonder toestemming binnendringen van andermans lichaam'?
Bij een man kan dat uiteraard ook gebeuren, maar het komt veel meer voor dat mannen gedwongen worden tot seksuele handelingen vanuit een machtspositie van de vrouw (even gemakkelijk gezegd bijvoorbeeld bij baas-werknemer, irt kinderen om vanwege chantage in een andere vorm). Strikt genomen valt dit niet onder verkrachting maar het is wel seksuele handelingen onder dwang.
Dat maakt het onderwerp mannenverkrachting moeilijk omdat het wettelijk gezien lastig is (definitie gaat uit van een man die iets doet) om nog maar te zwijgen dat het niet algemeen geaccepteerd wordt dat vrouwen dit ook kunnen doen.
Waar jij op doelt (denk ik) is dat afgedwongen penetratieseks waarbij de vrouw afdwingt dat de man zijn penis in haar vagina stopt, NIET als verkrachting wordt gezien. Immers de man wordt niet binnengedrongen. Dat is dan enkel aanranding.
Ik heb ook niet gezegd dat de wet een mannelijke dader beschrijft. Wat ik wel beweer is dat de wet door ee manier van opschrijven niet uitgaat van gelijkheid. En dat is puur omdat het beschrijft dat verkrachting gaat om het binnendringen van het lichaam.
Er zijn alleen zat casussen waarbij een man tot seks wordt gedwongen (waarbij wel penetratie voorkomt, maar wel uitgevoerd door de man) waarbij de (psychologische) schade bij de man gelijk staat als bij een vrouw die verkracht is. Echter, wettechnisch kan dit geen verkrachting zijn vanwege de definitie zoals die in de wet is opgenomen (en dan heb ik het nog niet eens over hoe de maatschappij er tegen aan kijkt). Hier rust nog een gigantisch taboe op.
En ja, mannen kunnen ook gepentreerd worden, daar voorziet de wet wél in. Maar de anderen gevallen worden idd gezien als aanranding. Daar wilde ik op wijzen. Dat daar een discrepantie op zit vanwege een definitie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.