Is hersendood gemaakt worden genoeg om veroordeeld te worden voor moord?
Aan alle juristen, (uiteraard hopen we anders), stel dat in dit geval Peter R de Vries wakker wordt als kasplantje, en er wordt besloten de stekker eruit te trekken. Is dit dan genoeg om de dader voor moord te veroordelen? Want in principe was hij nog “levend”. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Ik denk dat Castle bedoeld dat: "Wanneer de stekker eruit getrokken wordt, dit komt door de daden van de dader." Niet dat hij nu al dood is. Maar dat is een aanname van mij.
Er zijn nogal wat mogelijkheden en gradaties te verzinnen waarbij het in mijn ogen maar de vraag is of moord dan nog wel gegeven zal worden.
1. Daad > coma > dood zet vanzelf in.
2. Daad > coma > doktoren zien geen toekomst > inlevenhouding wordt stopgezet
3. Daad > coma > familie ziet geen toekomst/patient heeft van te voren aangegeven niet lang in comateuze staat gehouden te worden > doktoren stemmen in om leven te beëindigen. Waar het bij elke stap in mijn optiek moeilijker zal zijn om nog moord te kunnen oordelen. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLIM:2014:708
"
In dit kader kan volgens [naam forensisch arts 2] zonder meer gesteld worden dat het gepleegde geweld een onmisbare (en wel causale) schakel vormt in de gebeurtenissen die tot het overlijden van [naam slachtoffer] hebben geleid.
" Dat is dus meer het geval zoals ik beschrijf bij 1. Maar bij 2 en 3 kan die causale schakel ontbreken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.