Mag een agent mij een bekeuring(rijbewijs afpakken) in zijn vrije tijd?
Een goedenavond, ik heb een vraag voor jullie. Ik ben net gebeld door oom agent (was buiten dienst en zat alleen in eigen auto), hij heb mij zien driften op een rotonde (ja heb je niks aan ik weet het, maar het blijft spannend en mooi om te doen). Heb nog niks toegegeven. Volgens mij heb ik ook niemand in gevaar gebracht, en daar was het dan ook wel mee eens (lees: hij ging er niet tegenin). Nu wil hij mij dinsdag om 3 uur op het politiebureau zien en een proces verbaal tegen mij opmaken.
Mag dit zo? En heeft iemand voor mij tips hoe ik dit het beste kan afhandelen (wat voor verklaring geven en enz.)? Bij voorbaat mag ik jullie bedanken voor het antwoord. Mvg Tom
In principe mag een agent buiten diensttijd (= in zijn vrije tijd) een bekeuring geven.
1. Als de agent buiten diensttijd was en zelf wel verkeersdeelnemer en als zodanig met jou in conflict kwam, dan mag hij geen bekeuring geven. De reden: omdat hij partij is in het conflict en omdat de schijn van partijdigheid moet worden vermeden..
2. Als de agent buiten diensttijd was en zelf verkeersdeelnemer en op geen enkele wijze als verkeersdeelnemer met jou in conflict kwam, dan mag hij wel een bekeuring geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.