Mag je autorijden met een telefoon op schoot?
Er worden sinds kort camera's ingezet die van boven "in de auto kijken" om te zien of men een mobiele telefoon op schoot bediend. Hiervoor worden boetes uitgedeeld.
Maar is het ook strafbaar om een telefoon op schoot te hebben liggen (zonder deze te bedienen)? Dit kan bijvoorbeeld voor komen op het moment dat je handsfree belt (met bijv een oortje in).
Wanneer er beboet wordt mbv de nieuwe camera's, moet dan daadwerkelijk gezien worden dat de telefoon bediend wordt?
Iemand met de telefoon op schoot, kan gedurende enige tijd slechts met één hand de noodzakelijke verkeershandelingen verrichten:
http://www.somadvocatuur.nl/nieuwsbrieven/telefoongebruik-tijdens-autorijden/ Politie: ook bij handsfree bellen kunt u door de politie staande gehouden worden. Bijvoorbeeld als uw gedrag gevaar oplevert. Als u een nummer moet intoetsen, begint u voor u het weet, te slingeren in uw rijstrook. U kunt uw ogen niet op de weg houden.
https://www.infopolitie.nl/index.php/verkeerszaken/152-verkeer/rijgedrag/769-bellen-in-de-auto
Goed advies. Redelijk open deur advies, maar goed advies niettemin.
Echter niet waar de vraag om gaat.
Het valt niet aan de politie uit te leggen dat je de telefoon nooit al rijdend vasthoudt als deze op schoot ligt. Dus een bekeuring van 240 euro.
Dus het feit dat je auto harder kan dan 130 wil zeggen dat je dat ook doet. Dus een boete. Je beredenering klinkt leuk, maar waar is de onderbouwing dat het juridisch stand houdt?
Laat ik het voorbeeld anders stellen, misschien dat het dan duidelijker voor je wordt.
Als je in de auto rijd, kan je de politie niet overtuigen dat je nooit te hard rijd. Dus een boete.
Nogmaals, je beredenering klinkt leuk, maar waar is de onderbouwing dat het juridisch stand houdt?
Alleen deze gemakkelijke gevallen krijgen van het CJIB meteen een boete van 240 euro.
Is op de flitsfoto het op schoot "bedienen" niet geregistreerd of is de telefoon op schoot niet zichtbaar in werking, dan kom je (vooralsnog) met de schrik vrij.
Een telefoon die op schoot zichtbaar in werking is. Tja, navigatie is zichtbaar in werking, maar daarvoor hoef je je telefoon niet te bedienen. Als er een bericht binnen komt via een pop-up, hoef je daar niet op te acteren. Beide betekenen niet dat je je telefoon hebt bediend. Daarbij, als ik op een parkeerplaats iets heb gedaan en de screensaver (die bij mij op 10 minuten staat) is niet aangegaan, zou je een verkeerde beslissing nemen. Dit zijn verre van “gemakkelijke” gevallen. De link die je zelf aangaf, geeft ook een ander antwoord, maar dat terzijde.
Overigens, ik zal niet met de schrik vrij komen. Zo snel ben ik nou ook weer niet geschokt als ik zo’n camera zie staan. Maar dat is voor eenieder heel persoonlijk natuurlijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.