Moet er een CE-keurmerk op de mondkapjes staan als ze vanuit China worden geïmporteerd?
Hallo,
Het is op mijn middelbare school inmiddels al een tijdje verplicht om in de gangen mondkapjes te dragen. In het begin kon je gratis een wegwerp mondkapje krijgen als je je eigen was vergeten, maar nu heeft mij school besloten om aan iedere leerling twee stoffen mondkapjes te geven ter vervanging van alle wegwerp mondkapjes. Dit vind ik op zich goed, maar de leerlingen hebben echt de goedkoopste aliexpress troep gekregen die er bestaat (je kan er doorheen kijken). Het bevat ook geen CE- of enig ander keurmerk.
Het zal allemaal wel meevallen, maar nadat onder andere Zondag met Lubach een rubriek had geweid aan alieexpres troep waar ook giftige stoffen in zouden kunnen zitten, zet ik dat ding toch liever niet op mijn neus en mond.
Nou is mijn vraag: kan een school de leerlingen zomaar mondkapjes geven waarbij over de veiligheid ervan te twisten valt? ik heb online gevonden dat doorverkopen binnen Europa in ieder geval niet mag (ik hoop dat ik nu geen onzin schrijf :) ), maar dit is gewoon aan ons gegeven. We mogen natuurlijk nog gewoon van die Blauwe, en eigen mondkapjes dragen, maar ik vond het zelf zo vreemd dat wij zomaar mondkapjes kregen die niet in Europa verhandeld mogen worden omdat er geen CE keurmerk op staat.
Bij voorbaat dank.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.