Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je abrupt ontslagen worden met een tijdelijk contract zonder opzegtermijn ?

Het gaat om een tijdelijk contract via een uitzendbureau(juridische werkgever) De instantie waar ik werkte heeft besloten mijn contract niet te verlengen, zonder dit van tevoren aan te kaarten of te bespreken. Ik ben zonder reden weggestuurd. De reden zal mij gezegd worden, als de leidinggevende die ervoor heeft gekozen om contract niet te verlengen, terug is van verlof.
Het is geen ontslag op staande voet, enkel geen verlenging van contact.

Wat zijn mijn rechten hierin?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Met een tijdelijk contract staat de begin en de einddatum vast. Als het contract niet wordt verlengd zijn je werkzaamheden beëindigd je bent dus niet ontslagen maar je contract is gewoon geëindigd. Je hebt verder geen rechten een andere baan zoeken.
ronron1212
4 jaar geleden
Nee, dat mag (meestal) niet meer (vroeger mocht dat wel!). De werkgever heeft een aanzegplicht en moet op tijd aangeven dat hij het tijdelijk contract niet gaat verlengen.
tinus1969
4 jaar geleden
Jij bent niet ontslagen, want je werkgever is het uitzendbureau. Het bedrijf waar je werkte was de opdrachtgever en ben je "gedetacheert" door het uitzendbureau. Voor de periode van detachering is een uitzendovereenkomst overeengekomen tussen het uitzendbureau en de uitzendkracht (jij dus).
Eén van de voordelen, die deze constructie heeft voor de opdrachtgever, is dat hij van de ene op de andere dag van zijn werknemer af kan, zeker als termijn waarvoor de overeenkomst is afgesloten eindigt.
Wat jouw rechten nu zijn hangt van een aantal factoren af. Zo zijn er in de cao van het uitzendbureau zaken vastgelegd met betrekking tot je rechten. Maar het is vaak ook zo, dat hoe langer je via hetzelfde uitzendbureau werkt hoe meer rechten je hebt. In de eerste tijd kan het zo zijn, dat je alleen loon betaald krijgt gedurende een periode dat je ook werkt. Maar als je langer hebt gewerkt (in één of gedurende meerdere uitzendperiodes) kan je rechten opbouwen op loondoorbetaling in periodes dat je niet bij een opdrachtgever werkt. Maar de exacte rechten staan in de cao van het uitzendbureau.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing