Volgens welke wetreglementen kan je een bedrijf aanklagen waarbij de baas zijn taken niet uit voert?
Ik zit bij een bedrijf waar de baas willekeurige beslissingen neemt. Er zijn natuurlijk arbeidsvoorwaarden, maar het is van tevoren maar de vraag of men zich hier aan houdt.
Daarbij wordt de mail gecontroleerd zonder dat iemand kennis van zaken heeft. En je krijgt wel bericht wanneer iets niet verstuurd wordt, maar hierop kan je niet reageren. Dan moet je maar hopen dat de volgende mail wel geaccepteerd wordt.
Bij welke instantie kan ik dit aangeven? welke wetsartikelen kan ik hierbij gebruiken?
Is ook hun verantwoording.
Daar zijn (gelukkig) geen wetsartikelen voor.
Het gevolg is dat de klanten o.a. hun kennisvragen niet beantwoord krijgen. Ook wordt hierdoor onderling overleg tussen collega's verhinderd. Een discussie starten bijvoorbeeld lukt niet omdat iedereen vanuit huis werkt. De baas heeft zelf ook een baas, maar die is ook niet bereikbaar. @Turfgraver
Het klopt dat de gevolgen voor het bedrijf zelf zijn, maar de basis van het bedrijf is heel erg goed. Het werk is ook superleuk maar het leuke, waar de baas voor staat, wordt door de hele gang van zaken wel weggenomen. Daardoor loopt het bedrijf leeg en gaat het op een gegeven moment kapot. En dat is zo zonde. Dat is uiteindelijk wat ik wil voorkomen. Noem het "hart voor de zaak".
Als er arbeidsvoorwaarden zijn, bijvoorbeeld wat er is vastgelegd in een arbeidsovereenkomst, en de werkgever houdt zich hier niet aan, kan je met een arbeidsjurist om tafel gaan zitten. Maar let wel: je zult zaken aantoonbaar moeten hebben, ook aantoonbaar dat je er schade door hebt geleden (onvoldoende inkomsten, onvoldoende vrije tijd, onvoldoende kansen op ontwikkeling etc). En, zoals ook al door een ander gemeld, het is waarschijnlijk het einde van je carrière bij deze werkgever.
"Als je mail wordt gecontroleerd kan je je beroepen op privacy wetgeving." Zover ik het begrijp gaat het om een bedrijfsmailaccount en is het duidelijk en aangegeven dat dit gemonitord wordt.
Ik vraag me af of het dan nog een privacy-inbreuk is. https://zilveradvocaten.nl/controle-op-e-mail-en-internetgebruik-van-werknemers/
Hierbij zijn in ieder geval de volgende factoren van belang: Is de werknemer er vooraf van op de hoogte gesteld dat zijn correspondentie en communicatie wordt c.q. kan worden gecontroleerd? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intern reglement over het gebruik van e-mail en internet op het werk. Belangrijk is natuurlijk wel dat dit duidelijk gecommuniceerd wordt en consequent wordt gehandhaafd.
Dat is een aantasting van de werknemer en valt ook onder de privacy wetgeving. Het is het tot nul reduceren van de waarde van de medewerker omdat de baas alles controleert, ook de communicatie.
In mijn ogen is dat een zeer ernstige zaak.
Kortom, werkgever mag de mailberichten van zijn werknemers controleren als hij daarvoor een gerechtvaardigd belang heeft, hij dat niet bovenmatig doet en hij daarbij een behoorlijke afweging maakt tussen de belangen van zijn werknemers enerzijds en zijn belang bij controle anderzijds. Het is het meest praktisch als werkgever in overleg met de ondernemingsraad beleid opstelt over de controle van e-mail.
Maar die "hart" is wat de "baas" in leven zou moeten houden.
Als deze daar geen belang aan hecht...... :/
Over de jaren heb ik geleerd dat ik (voor mij zelf) een meldplicht heb en dat het daarna ophoudt.
MAAR...
Loyaliteit is eenrichtingsverkeer. Altijd. De werknemer is niets meer dan een bedrijfsmiddel met een voor- en achternaam.
Als je dus, vanwege 'hart voor de zaak', grote offers brengt, dan leveren die in de regel niets op. Je beloning verbetert niet omdat je iets goeds gedaan hebt in het verleden, maar je beloning verbetert als je werkgever veel van je verwacht in de toekomst.
Maak de balans op, en kies voor jezelf.
Kennisvragen van buitenstaanders ;-)
Wel frustrerend als je hart voor de zaak hebt en de boel toch kapot ziet gaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.