Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Volgens welke wetreglementen kan je een bedrijf aanklagen waarbij de baas zijn taken niet uit voert?

Ik zit bij een bedrijf waar de baas willekeurige beslissingen neemt. Er zijn natuurlijk arbeidsvoorwaarden, maar het is van tevoren maar de vraag of men zich hier aan houdt.

Daarbij wordt de mail gecontroleerd zonder dat iemand kennis van zaken heeft. En je krijgt wel bericht wanneer iets niet verstuurd wordt, maar hierop kan je niet reageren. Dan moet je maar hopen dat de volgende mail wel geaccepteerd wordt.

Bij welke instantie kan ik dit aangeven? welke wetsartikelen kan ik hierbij gebruiken?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Wat jij beschrijft ligt op de grens van arbeids-ethiek. Klagen kan alleen als er duidelijk omschreven afspraken en regels zijn overtreden. Uit jouw beschrijving komt het gevoel over, dat het jouw interpretatie is van de werkomstandigheden en werksfeer. Op deze wijze gaat het dus nog niet om wat jij noemt "wetreglementen", maar kan je beter de weg bewandelen van het advies vragen.
Probeer een afspraak te maken met medewerkers van de Arbo-dienst, beschrijf het probleem en ga ook na of meerdere collega's het ook zo voelen als jij. Als door de Arbo-dienst wordt geconstateerd dat er fouten worden gemaakt tegen wet- en regelgeving kan de Arbeidsinspectie (inspectie SZW) worden ingeschakeld. Meestal komt de Arbeidsinspectie NA een aankondiging, maar je mag ze altijd vagen onaangekondigd binnen te komen. Je moet dan wel heel goede argumenten hebben; vandaar is de hulp van de Arbo-dienst zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing