Kan de politie gesprekken afluisteren die via WhatsApp bellen gevoerd worden?
ik wordt regelmatig gebeld door mensen die dat via WhatsApp doen. Zo gaat er niets van hun bundel af. Omdat ze thuis met WIFI verbonden zijn.
Zijn deze gesprekken ook door de politie af te luisteren? Want WhatsApp staat volgens mij los van je provider.
.
Ik heb het dus niet over de politie die de QR codes van WhatsApp in handen heeft.
Stel ik ben een crimineel, de politie heeft mijn 06 nummer onder de tap. Maar verder geen beschikking over mijn telefoon, want uiteraard bewaak ik die met mijn leven en heb ik die altijd bij mij.
Ja en Nee. Alle data van whatsapp gaat nog steeds allemaal door de servers van je provider. Danwel van je mobiele provider (4g), danwel van je landlijnprovider(kabel/DSL/glas). Echter al die data is versleuteld, en tegenwoordig vaak met zulke sterke encryptie dat dat niet meer zomaar terug te sleutelen is naar het origineel.
Heb je bronnen dat Facebook dit onderneemt met lokale politie/justitie? Op dit moment vecht Facebook juist tegen dat idee van backdoors voor overheden:
https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2019/09/29/whatsapp-backdoorwill-facebook-be-forced-to-break-message-encryption-as-reported/#1c1b30b81b38
Tegen GERICHTE taps bij criminelen hebben ze niet zo'n bezwaar.
Als jij kan bewijzen dat het antwoord op dit moment JA is(Facebook doet gerichte backdoors, zie www.tweakers.nu/justitie-is-in-z'n-nopjes-door-afspraken-met-Facebook) , dan haal ik mijn antwoord weg. "Tegen GERICHTE taps bij criminelen hebben ze niet zo'n bezwaar."
Bron? Dat is nieuw voor mij.
En nee, dat wordt niet groot geadverteerd op het internet, dus bronnen zijn er niet. Als dat niet voldoende voor jou is, dan zij dat zo.
Whatsapp krijgt regelmatig updates. Die updates zijn gesigneerd door de maker van Whatsapp. (Tegenwoordig is dat Facebook) Jouw telefoon VERTROUWT Facebook en zal deze gesigneerde updates installeren. Stel nu dat de politie in samenwerking met Facebook GERICHT een aangepaste, keurig gesigneerde 'update' stuurt. Tja... en dan is alles weer mogelijk...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.