Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de politie gesprekken afluisteren die via WhatsApp bellen gevoerd worden?

ik wordt regelmatig gebeld door mensen die dat via WhatsApp doen. Zo gaat er niets van hun bundel af. Omdat ze thuis met WIFI verbonden zijn.

Zijn deze gesprekken ook door de politie af te luisteren? Want WhatsApp staat volgens mij los van je provider.
.
Ik heb het dus niet over de politie die de QR codes van WhatsApp in handen heeft.

Stel ik ben een crimineel, de politie heeft mijn 06 nummer onder de tap. Maar verder geen beschikking over mijn telefoon, want uiteraard bewaak ik die met mijn leven en heb ik die altijd bij mij.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Zover bekend kan de politie dat niet.

Tegenwoordig worden chats en gesprekken end-to-end versleuteld.
Politie kan wellicht wel zien dat twee mensen (geregeld) met elkaar spreken niet wat ze bespreken.

Overheden (vooral de VS en VK) willen wel dat Facebook/Whatsapp hen toegang geeft, maar zover ik zie zijn die gesprekken nog steeds gaande.
En of dat dan ook voor de Nederlandse of Europese overheden geldt weet ik niet.

https://www.youtube.com/watch?v=DEWuvTtetOI
===

Pas op het moment dat Facebook/Whatsapp toegeeft(onwaarschijnlijk*) of gedwongen(waarschijnlijker*) wordt OF als de end-to-end encryptie te kraken blijkt(onwaarschijnlijk) door de Nederlandse overheid zal de politie wat kunnen.

*https://tweakers.net/nieuws/161006/facebook-weigert-backdoor-voor-overheid-vs-in-te-bouwen-in-zijn-apps.html

De gewenste backdoor zou volgens Facebook 'een cadeau' zijn voor criminelen, hackers en repressieve overheden. Facebook haalt aan dat beveiligingsexperts meermaals hebben bewezen dat als een deel van een systeem met encryptie verzwakt wordt, het hele systeem kwetsbaarder is.
....
Ook in Nederland laaide de discussie over het inbouwen van een achterdeur in apps met encryptie onlangs op, na uitspraken van minister Grapperhaus. Hij pleitte vorige week nog bij de Europese Unie voor een wet die backdoors mogelijk maakt.
Toegevoegd op 12 augustus 2020 08:15: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
Alles wat jij met je telefoon doet kan afgekeken en/of afgeluisterd worden. Bel-geschiedenis, sms-geschiedenis en app-geschiedenis.
jc54
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing