Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een school buitenlandse reizen annuleren als dat vooraf als programma is aangekondigd?

Ik zit op dit moment in Havo 5. Toen ik in groep 8 zat ben ik bij verschillende open dagen geweest. Ook bij de open dag van de school waar ik nu opzit. Deze school heeft tijdens deze open dag geadverteerd met dat het een internationale school is, omdat ALLE studenten minstens twee keer naar het buitenland zijn geweest met school. Daarbij hoort een citytrip naar Parijs en een uitwisseling naar een Europees land. In de derde klas werd duidelijk dat de reis naar Parijs niet door kon gaan i.v.m. met risico op terrorisme. Afgelopen jaar werd duidelijk dat de uitwisseling ook niet door kon gaan i.v.m. het coronavirus. Dat betekend dus dat ik de keuze voor deze school heb genomen, doordat de school adverteerde met verkeerde informatie. Ik begrijp in beide gevallen dat de reizen niet door konden gaan, maar de school heeft NOOIT vermeld dat het de reizen kon annuleren. Ook zijn er nooit excuses aangeboden. Wel heb ik (of eigenlijk mijn ouders) onkosten gemaakt, omdat er wel twee uitwisselingspartners 1 week lang in ons huis hebben 'gewoond'. De school heeft ons toen beloofd dat wij deze kosten zouden besparen, omdat ik later ook een week bij hen thuis zou logeren. Echter is dus niet doorgegaan, terwijl dat volgens mij helemaal niet mag. Ik ben niet van plan om mijn school voor de rechter te dagen, maar ik wil wel graag weten of ik juridisch gelijk heb, om dit te melden bij mijn school. Kan iemand mij vertellen of ik gelijk heb, het liefst met officiele bronnen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, de school mag zo'n buitenschoolse activiteit annuleren. En in deze tijd, waarin het COVID-19 virus rondgaat, is het bijna een morele verplichting van de school om een buitenlandse schoolreis te annuleren.
De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van jou en je medeleerlingen. En om jullie veiligheid zo veel mogelijk te waarborgen, zal de school de richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben gevolgd in de tijd van de terroristische aanslagen in Parijs. En in deze tijd zijn het vooral de richtlijnen van het RIVM, die worden gevolgd.
4 jaar geleden
Jij en je jaargenoten hebben gewoon ontzettende pech, dat in beide gevallen de reizen door overmacht niet door konden gaan. Toen je 5 jaar geleden aan de school begon hielden we nog geen rekening met het feit dat terrorisme ook Europa zo hard kon treffen, en zelfs afgelopen januari hadden we nog geen idee dat corona heel veel reizen onmogelijk zou maken. Dus: het is OVERMACHT, niet iets om bij de school aan te kaarten - ik denk dat ze hun handen wel vol zullen hebben aan het in deze omstandigheden zo goed mogelijk onderwijs geven....
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing