Mag een school buitenlandse reizen annuleren als dat vooraf als programma is aangekondigd?
Ik zit op dit moment in Havo 5. Toen ik in groep 8 zat ben ik bij verschillende open dagen geweest. Ook bij de open dag van de school waar ik nu opzit. Deze school heeft tijdens deze open dag geadverteerd met dat het een internationale school is, omdat ALLE studenten minstens twee keer naar het buitenland zijn geweest met school. Daarbij hoort een citytrip naar Parijs en een uitwisseling naar een Europees land. In de derde klas werd duidelijk dat de reis naar Parijs niet door kon gaan i.v.m. met risico op terrorisme. Afgelopen jaar werd duidelijk dat de uitwisseling ook niet door kon gaan i.v.m. het coronavirus. Dat betekend dus dat ik de keuze voor deze school heb genomen, doordat de school adverteerde met verkeerde informatie. Ik begrijp in beide gevallen dat de reizen niet door konden gaan, maar de school heeft NOOIT vermeld dat het de reizen kon annuleren. Ook zijn er nooit excuses aangeboden. Wel heb ik (of eigenlijk mijn ouders) onkosten gemaakt, omdat er wel twee uitwisselingspartners 1 week lang in ons huis hebben 'gewoond'. De school heeft ons toen beloofd dat wij deze kosten zouden besparen, omdat ik later ook een week bij hen thuis zou logeren. Echter is dus niet doorgegaan, terwijl dat volgens mij helemaal niet mag. Ik ben niet van plan om mijn school voor de rechter te dagen, maar ik wil wel graag weten of ik juridisch gelijk heb, om dit te melden bij mijn school. Kan iemand mij vertellen of ik gelijk heb, het liefst met officiele bronnen?
Terrorisme en CORVID-19 zijn geen zaken die de school kon voorzien op het moment dat ze hun beleid adverteerden. Het is al helemaal geen bewuste aktie van de school geweest om zo onder de reizen uit te komen. Gelukkig heb je nog wel twee uitwisselingspartners in huis gehad. Dan heb je tenminste nog enig buitenlands contact op kunnen doen. (zo kun je het ook bekijken)
Het lijkt er op dat school wel degelijk de intenties heeft gehad die belofte ook werkelijk na te komen. Dit is echter niet gelukt door zwaar wegende omstandigheden buiten de schuld van de school om. Ze MOESTEN annuleren. Dat heet dan een situatie van overmacht. In zo'n situatie was niet voorzien op het moment van adverteren, dus met het adverteren met de voornemen de studenten op een buitenlandse reis te sturen was op dat moment helemaal niets mis. Een situatie van overmacht kan ALTIJD ontstaan. Dat hoeft niet apart vermeld te worden.vermeld te worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.