Mag je zonder toestemming van andere bewoners de voordeursleutel uitlenen?
Een van mijn huisgenoten heeft de voordeursleutel van onze studentenwoning uitgeleend aan iemand die niet bij ons woont. Hier wisten de andere bewoners niets van en hebben daarmee geen toestemming gegeven. Daarnaast is die persoon ons huis binnen gegaan met toestemming van mijn huisgenoot zonder dat de andere bewoners daar iets van wisten.
Kan iemand mij vertellen wat de wet zegt over het uitlenen van een voordeursleutel als de andere bewoners daar geen kennis van hebben? Daarnaast over het binnen gaan van de woning zonder (volledige) toestemming? Verwijzingen naar specifieke artikelen zouden heel erg gewaardeerd worden!
Alvast bedankt!
De consequentie van dit niet te tolereren gedrag van de medebewoner kan zijn dat de andere bewoners het vertrouwen in hem/haar opzeggen.
Zoals JoanDArc stelt: het hele leven is niet in wetteksten verankerd.
Je zegt heel stellig dat alle medebewoners toestemming hadden moeten geven. Waar basseer je dat op? Ben je bekend met het betreffende huurcontract? Ben je bekend met het aldaar geldende reglement?
Het is zeer zeker beleefd om teostemming te vragen (soms is het ondoenlijk om van iedereen toestemming te verkrijgen, afhankelijk van de woonvorm), maar de vraag is of diegene dat verplicht was.
Het is tegenwoordig een standaardvraag die een kantonrechter stelt aan een verdachte: is het in je opgekomen om zelf even te googelen?
Nb.: wat staat er letterlijk in de vraag?
Quote … De persoon is de woning binnengegaan met toestemming van mijn huisgenoot ….unquote. Voor het uiten van onvrede zul je bij deze (jouw eigen) huisgenoot moeten zijn.
Neem afstand van deze onvolwassen benadering van een kwestie waarvan het sop de kool niet waard is.
Oplossing: praatje maken, uithuilen en verder gaan met de studie.
Ik vermeld bewust mijn expertises niet.
Wellicht is het ongehoorlijk om een sleutel uit te lenen zonder toestemming, Maar je komt niet met een sluitend betoog hierover. Het is een mening, maar daar werd niet om gevraagd. Er staat zelfs in de vraag "Verwijzingen naar specifieke artikelen zouden heel erg gewaardeerd worden!" Met de hoeveelheid wetkennis die aanwezig is, zou dat verschil toch in de basis bekend moeten zijn. Ik snap dat uw kennis omtrent het paranormale bijzaak is, maar desalniettemin iets waar u erg trots op bent (en terecht lijkt me, u heeft er immers een boek over geschreven!)
M.b.t. de "kennis". Het kan gebeuren dat je met jarenlange schrijfervaring niet staat te trappelen een boek over een bepaald onderwerp te schrijven - omdat je er geen affiniteit mee (of positieve gevoelens over) hebt. Maar dat blijkt voor uitgevers nogal eens een pluspunt te zijn. Uitgevers zitten niet altijd te wachten op kritiekloze of blablapromotieboeken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.