Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de werkgever aansprakelijk voor vernieling van schoenen van de werknemer door werkzaamheden?

Mijn dochter werkt bij AH aan de kassa. Het betreft een bijbaan.

Situatie: vanmorgen om 7 uur begon mijn dochter met werken.
Ze zou vandaag eerder beginnen, omdat ze eerst kaarten zou tellen. Om 9 uur zou ze dan weer aan de kassa gaan zitten.
Aangezien ze twee personen hadden ingeroosterd, werd haar gevraagd de vuilniszakken te legen. Deze bevinden zich op de parkeerplaats van de winkel. Het betreft een privé terrein.
Hier hangen ouderwetse prullenbakken die door het personeel geledigd worden.
Klanten stoppen hier alles in, ook vieze luiers etc.
Natuurlijk ging mijn dochter dat doen. Alle jongens en meisjes die daar werken, klagen hier vaak over. Normaal moeten ze deze legen rond sluitingstijd, maar daar was het gisteren te druk voor.
Toen mijn dochter dit klusje ging doen, puilden ze uit. Een prullenbak zat zelfs vast, waardoor er behoorlijk moest worden getrokken.
Resultaat: een vieze bende, want iemand had er een grote kapotte fles ketjap ingedaan.
Overal lag de ketjap. Ook haar witte gympen zijn nu ketjap bruin.
Er zijn foto’s gemaakt van de situatie. Ook om wederom aan de eigenaar te vragen of deze prullenbakken toch eens verwijderd gaan worden.
Verder hoorde dochterlief niks meer.
Aangezien ze werkt omdat ze onafhankelijk wil zijn van ons, kleding valt hier ook onder, was ze terecht niet vrolijk.
Nogmaals, ik probeer ze te reinigen, maar zij wil weten of haar baas anders haar gympen moet vergoeden.
Het betreft een franchisenemer.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
crispy
4 jaar geleden
Naar mijn mening is de werkgever verantwoordelijk voor het verstrekken van passende bescherming voor de werknemer. Dat zou in dit geval kunnen betekenen dat er werkkleding, werkhandschoenen en werkschoenen verstrekt moeten worden omdat dit een vies klusje is dat specifiek wordt opgedragen aan de werknemer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Crispy, zojuist kreeg ik exact hetzelfde te horen van iemand anders.
Al zouden het laarzen zijn die je dan moet aantrekken......
Bedankt voor de reactie.
crispy
4 jaar geleden
Klopt, werkschoenen of laarzen, afhankelijk van wat het beste bij de werkzaamheden past.
Thecis
4 jaar geleden
De werkgever moet PBM's uitreiken. Die is dat verplicht vanuit ARBO wetgeving.
Als die vuilnisbakken zo vol zitten met van alles, zou iets van handschoenen toch wel het minste zijn (is zo jammer als je met de werknemer langs het ziekenhuis moet gaan voor een tetanusinjectie omdat diegene zich heeft gesneden aan (bijv) wat glas o.i.d.).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis, bedankt.
Is inderdaad ook een aandachtspunt. Totale PDM’s.
Trouwens, de bakken worden normaal in de ochtend geleegd, maar dat was vrijdag niet gedaan (ik dacht avond). Het was dus vuil van twee dagen. Logisch dat alles volgepropt is en vast hangt. Bah.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik vat de vraag op als:

Is de werkgever aansprakelijk voor de schade ontstaan aan de kleding van de werkgever, als die een gevolg zijn van de werkzaamheden van de werknemer?

Het antwoord daarop is:

Ja, zolang de schade niet door de schuld van de werknemer is ontstaan.

De medewerker heeft, onder bepaalde voorwaarden, recht op een vergoeding van de schade aan kleding, uitrusting en motorrijtuig ontstaan door de uitoefening van zijn functie.

https://car-uwo.nl/onderwerpenindex/rechten-plichten/rechten/vergoeden-van-schade-door-werkgever
"
Voorwaarden bij schade aan kleding en uitrusting
De werkgever vergoedt schade aan kleding en uitrusting ontstaan door uitoefening van de functie alleen als deze schade geen gevolg is van eigen schuld, nalatigheid of normale slijtage.

Voorbeeld
Een medewerker haalt zijn pantalon open aan een bureaula die open staat. De werkgever hoeft in dit geval de schade niet te vergoeden omdat de medewerker de la niet open had moeten laten staan. Daarentegen komt de schade wel voor vergoeding in aanmerking, wanneer de lade niet gesloten kan worden door bijvoorbeeld gebrekkig onderhoud.
Voorbeeld
De jas van een beleidsmedewerker wordt gestolen uit de centrale garderobe van de gemeente. De werkgever zal de geleden schade niet hoeven te vergoeden aangezien de schade voor de medewerker niet is ontstaan door de uitoefening van zijn functie.
"

===

Er zou op zich een discussie kunnen ontstaan tussen de werkgever en de werknemer (jouw dochter) of de schade niet is ontstaan door de handelingen van de dochter.
Dat is natuurlijk lastig vanaf hier te bepalen en zal beter door jouw dochter ingeschat kunnen worden.
Ook is het wellicht nog de vraag of de restwaarde van de schoenen (en dus niet de nieuwwaarde) voldoende is om hier een zaak van te maken.
Dat natuurlijk als de werkgever nee verkoopt na een gesprek.

"Zelfde Bron maar dan verderop:

"
Hoogte vergoeding voor schade aan kleding en uitrusting
Bij het bepalen van de hoogte van de schadevergoeding mag de werkgever rekening houden met normale slijtage. Het is niet de bedoeling dat de medewerker voordeel geniet door standaard de schade te vergoeden op basis van de nieuwwaarde van een goed.
"
(Lees meer...)
LeonardN
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
De bron had ik ook gelezen.
Stel dat mijn dochter met haar nieuwe broek aan de kassa blijft hangen, tja...Eigen schuld, denk ik dan.
Maar onverwachts vuilnisbakken legen (waar personeel regelmatig over klaagt, omdat het een oud systeem is en iedereen er van alles instopt)....
Ze krijgen een werkblouse met sjaaltje en dat is het.
Ik denk dat ze sterk staat, omdat hij het eist, maar niet voor bescherming zorgt. Verder was het geeneens haar taak voor vandaag.
Bedankt voor het antwoorden, waardeer ik ontzettend. Plus hiervoor.
LeonardN
4 jaar geleden
Zij staat sterk dat lijkt me ook, maar waarschijnlijk zal de werkgever niks toegeven, in de hoop dat jullie opgeven.
Iets met recht hebben en recht krijgen...
Maar ik hoop dat het je dochter lukt. Het kan ook weleens gebeuren dat ze direct toegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze stelt met haar vader een mail op.
Mijn man is ook wat stelliger dan ik.
Nogmaals bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding