Is de werkgever aansprakelijk voor vernieling van schoenen van de werknemer door werkzaamheden?
Mijn dochter werkt bij AH aan de kassa. Het betreft een bijbaan.
Situatie: vanmorgen om 7 uur begon mijn dochter met werken.
Ze zou vandaag eerder beginnen, omdat ze eerst kaarten zou tellen. Om 9 uur zou ze dan weer aan de kassa gaan zitten.
Aangezien ze twee personen hadden ingeroosterd, werd haar gevraagd de vuilniszakken te legen. Deze bevinden zich op de parkeerplaats van de winkel. Het betreft een privé terrein.
Hier hangen ouderwetse prullenbakken die door het personeel geledigd worden.
Klanten stoppen hier alles in, ook vieze luiers etc.
Natuurlijk ging mijn dochter dat doen. Alle jongens en meisjes die daar werken, klagen hier vaak over. Normaal moeten ze deze legen rond sluitingstijd, maar daar was het gisteren te druk voor.
Toen mijn dochter dit klusje ging doen, puilden ze uit. Een prullenbak zat zelfs vast, waardoor er behoorlijk moest worden getrokken.
Resultaat: een vieze bende, want iemand had er een grote kapotte fles ketjap ingedaan.
Overal lag de ketjap. Ook haar witte gympen zijn nu ketjap bruin.
Er zijn foto’s gemaakt van de situatie. Ook om wederom aan de eigenaar te vragen of deze prullenbakken toch eens verwijderd gaan worden.
Verder hoorde dochterlief niks meer.
Aangezien ze werkt omdat ze onafhankelijk wil zijn van ons, kleding valt hier ook onder, was ze terecht niet vrolijk.
Nogmaals, ik probeer ze te reinigen, maar zij wil weten of haar baas anders haar gympen moet vergoeden.
Het betreft een franchisenemer.
Al zouden het laarzen zijn die je dan moet aantrekken......
Bedankt voor de reactie.
Als die vuilnisbakken zo vol zitten met van alles, zou iets van handschoenen toch wel het minste zijn (is zo jammer als je met de werknemer langs het ziekenhuis moet gaan voor een tetanusinjectie omdat diegene zich heeft gesneden aan (bijv) wat glas o.i.d.).
Is inderdaad ook een aandachtspunt. Totale PDM’s.
Trouwens, de bakken worden normaal in de ochtend geleegd, maar dat was vrijdag niet gedaan (ik dacht avond). Het was dus vuil van twee dagen. Logisch dat alles volgepropt is en vast hangt. Bah.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.