Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag ik me ook identificeren met een foto van mijn ID-kaart?

stel je voor je wordt aangehouden door de politie en die vraagt op je ID-kaart, mag ik dan inplaats de kaart laten zien ook een foto laten zien van mijn ID-kaart? of moet je echt je kaart bij je hebben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je kunt je niet identificeren met een verlopen of kopie van een identiteitskaart.
Let op: een origineel geldig paspoort is ook niet altijd een geldig identificatiebewijs.
Geldig paspoort moet geldig rijbewijs zijn
Zie bron
De reden dat alleen de originele ID-kaart wordt geaccepteerd als identificatiebewijs (en geen foto van de kaart) is omdat controle van de identiteit alleen kan plaatsvinden aan de hand van het originele exemplaar.
In de identiteitskaart zit een (onzichtbare) chip en een reliëf die alleen gecontroleerd kunnen worden via het origineel.
Realiseer je dat wanneer je bij een identiteitscontrole je alleen een kopie kunt tonen en niet het origineel, je een boete kunt krijgen wegens het niet kunnen tonen van het gevraagde document.
Afhankelijk van de reden waarom de identificatie gevraagd wordt en je hier niet aan kunt of wilt voldoen je meegenomen kunt worden naar het politiebureau voor nader onderzoek naar de identiteit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing