Mag ik eisen dat een verkoper een fiets met slechte accu terug neemt?
Wij hebben 10 dagen geleden 2 dezelfde 2dehandse elektrische fietsen gekocht voor bij ons chalet.
Volgens de verkoper was er nog geen 10kilometer op gefiets. Hij had ze gekocht van oude mensen die er zelf geen gebruik meer van konden maken. We zouden 40/45 kilometer kunnen fietsen met de accu. Nu hebben we vanmiddag een fietstochtje van 15 kilometer gemaakt en ca 2 kilometer voor we weer terug waren was de accu van mijn man leeg. En die van mij toen we vlakbij het chalet waren. Ik heb de verkoper gevraagd om ze terug te nemen. Hij heeft ook in een bericht gezegd dat ze ca 40km mee konden. Hij wil wel de accu's laten reviseren, maar dan moeten we 200 euro bijbetalen. Dit kan toch zomaar niet? Wij hebben wel een proefritje gemaakt, maar daarbij is niet te controleren of de accu nog in redelijke staat is. Hij geeft als reden: het is niet eerlijk als ik het hele bedrag moet terug geven, want dan ben ik ook bedrogen door degene waarvan ik de fietsen heb gekocht. Maar mijns inziens is dit iets tussen hem en de verkoper waar hij de fietsen van heeft gekocht
2. Wat is het verschil met een bedrijfsmatige verkoper die voet bij stuk houdt?
3. Volgens mij kan je als winnaar in een civiele zaak de kosten van een rechtszaak terugeisen. Daarnaast kan iemand gedekt zijn voor juridische kosten, middels een rechtsbijstandverzekering oid. Dat is dus een ander perspectief dan "gewoon pech" imo.
2. het verschil met een bedrijfsmatige verkoper is dat deze laatste last kan krijgen van imagoschade. Daar heeft een particulier geen last van. Ook zal in een procedure hogere eisen aan de verkopende partij worden gesteld als deze bedrijfsmatig handelt.
3. maar dan moet je wel zeker weten dat je uiteindelijk de 'winnaar' bent en ook zeker weten dat je dan uiteindelijk de rekening ook daadwerkelijk vergoed krijgt. Een rechtsbijstandsverzekering zal alleen vergoeden als er vooraf toestemming is gevraagd en kans op succes is.
Door deze discussie is nu veel duidelijker wat de mogelijkheden en obstakels exact zijn.
Listig of onwaarschijnlijk dat de vrager zijn gelijk zal halen wellicht, maar zeker niet "gewoon pech".
Hij heb gelijk. Ik had een screenshot gemaakt van de advertentie. En in de berichten over en weer had hij al min of meer toegegeven dat hij verkeerd zat. En uiteindelijk heeft hij de fietsen teruggenomen en ik heb mijn geld terug. Ik had al even gebeld met mijn rechtsbijstandverzekeraar en die zei ook, veel verkopers denken altijd maar dat jij ze toch niets kan maken. Maar dat is zeker niet waar. Gelukkig is het nu opgelost. Van mij mag dr vraag weg. Weet alleen niet hoe ik dat hier moet doen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.