Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik eisen dat een verkoper een fiets met slechte accu terug neemt?

Wij hebben 10 dagen geleden 2 dezelfde 2dehandse elektrische fietsen gekocht voor bij ons chalet.
Volgens de verkoper was er nog geen 10kilometer op gefiets. Hij had ze gekocht van oude mensen die er zelf geen gebruik meer van konden maken. We zouden 40/45 kilometer kunnen fietsen met de accu. Nu hebben we vanmiddag een fietstochtje van 15 kilometer gemaakt en ca 2 kilometer voor we weer terug waren was de accu van mijn man leeg. En die van mij toen we vlakbij het chalet waren. Ik heb de verkoper gevraagd om ze terug te nemen. Hij heeft ook in een bericht gezegd dat ze ca 40km mee konden. Hij wil wel de accu's laten reviseren, maar dan moeten we 200 euro bijbetalen. Dit kan toch zomaar niet? Wij hebben wel een proefritje gemaakt, maar daarbij is niet te controleren of de accu nog in redelijke staat is. Hij geeft als reden: het is niet eerlijk als ik het hele bedrag moet terug geven, want dan ben ik ook bedrogen door degene waarvan ik de fietsen heb gekocht. Maar mijns inziens is dit iets tussen hem en de verkoper waar hij de fietsen van heeft gekocht

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je mag alles eisen, maar de verkoper hoeft daar niet op in te gaan. Als je een gebruikte e-bike of tweedehandsauto koopt is die altijd van een bejaard iemand die er nauwelijks mee gereden heeft. Als er echter geen duidelijke organisatie (soort BOVAG) of erkende handelaar achter staat heb je garantie tot de deur.
Het kan best zijn, dat de fietsen weinig zijn gebruikt, maar als een e-bike jarenlang ongebruikt in de schuur staat en de accu wordt niet regelmatig opgeladen is het bekend, dat de accu snel slecht wordt. Overigens is een actieradius van 45 km ook erg beperkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aangezien de verkoper in de advertentie een exacte claim heeft gemaakt over de werking van het product kan je dat inderdaad eisen, je kan zelfs de hele koop ongedaan maken. Dit zou je kunnen zien als dwaling.

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/

Verkeerde informatie en dwaling
Heeft de verkoper u (bewust) verkeerde informatie gegeven? En had u met de juiste informatie de aankoop niet gedaan? Dan is er sprake van ‘dwaling’. U kunt de koopovereenkomst ‘vernietigen’. Dit betekent dat u het product kunt terugsturen en uw aankoopbedrag moet terugkrijgen.

"Hij heeft ook in een bericht gezegd dat ze ca 40km mee konden."

Dat is dus een mooi bewijs.
===

Stap 4
Start een juridische procedure
Uw aangetekende brief is de eerste stap in een juridische procedure. Reageert de verkoper niet? Of is de verkoper het niet eens met uw oplossing? Dan kunt u een juridische procedure beginnen. U kunt hiervoor een advocaat inschakelen.

Een juridische procedure kost veel geld. Het is daarom afhankelijk van het aankoopbedrag of een procedure zinvol is.
...Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Bekijk dan of u hierbij terecht kunt.
Toegevoegd op 18 mei 2020 10:33: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing