Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

rijden met een a klasse scooter uit belgie in nederland zonder rijbewijs strafbaar?

hallo ik ben aangehouden door een agent en die kwam dus met een verhaal aanzetten dat ik strafbaar was en naar halt moest omdat ik op een scooter reed zonder rijbewijs. maar ik dacht dat het wel altijd mocht omdat ik op verschillende forums heb gelezen dat dit met artikel 108 van de verkeerswet te maken heeft want ik woon in België en daar is mijn scooter ook ingeschreven als een a klasse 925 km per uur) waar wij hier in België geen rijbewijs voor nodig hebben en dat wij gewoon in nederland mogen rijden totdat ik word aangehouden en ineens naar halt moet binnenkort maar ik weet dus niet zeker of dit klopt wat die agent zegt de politie wil mij niet helpen want zij denken dat het verhaal klopt dat het niet mag maar ik vind het dan raar wat ze op forums zeggen dat het wel mag dus kan iemand mij hier duidelijkheid over geven

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet strafbaar.

Inderdaad zijn snorfietsen/A-klasse bromfietsen/2 of 3 wielige voertuigen met een max 25km/h constructiesnelheid uitgezonderd voor buitenlanders, OOK voor EU-bewoners.

https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel108
4.In afwijking van het eerste lid, onderdeel i, onder 3°, is artikel 107 niet van toepassing op bestuurders van bromfietsen die in een andere lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, woonachtig zijn en die zich bevinden in het internationaal verkeer, indien het een bromfiets betreft waarop richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEU L 403) >>niet van toepassing is<<.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0126&from=LT
— twee- of driewielige voertuigen met een door de constructie
bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 kilometer
per uur als omschreven in artikel 1, lid 2, punt a), van Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of
driewielige motorvoertuigen (1)
(>>>waarvan uitgezonderd die
met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van
25 kilometer per uur of minder), en lichte vierwielers als
omschreven in artikel 1, lid 3, punt a, van Richtlijn
2002/24/EG;<<<<)
===

Ik weet niet of ze in België een kenteken afgeven voor A-Klasse brommers. Zo niet kan je ook nog hiernaar verwijzen.

https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel37

Artikel 37
1.
Artikel 36 is niet van toepassing op:
a. de volgende categorieën motorrijtuigen alsmede de door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens:1°. bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën bromfietsen, alsmede bromfietsen in het internationaal verkeer, afkomstig uit een land waar voor deze voertuigen geen kenteken is opgegeven,
(Dit laatste deel onder de === kan als niet geschreven worden beschouwd, aangezien ik begrijp dat er wel een kentekenplaat wordt afgegeven).
===

Ik ben het niet eens met mijn verwijzing naar Halt. Wat kan ik doen?
Een Halt-straf is geen verplichting, maar een alternatief. Heb je een strafbaar feit gepleegd (...) dan heb je de keuze tussen een afhandeling bij de officier van Justitie of een Halt-straf.
====
DIT ANTWOORD GAAT ER VANUIT DAT DE VRAGER EEN INWONER IS VAN BELGIË.
LeonardN
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing