Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik bezwaar maken tegen boete 'door groen licht' fietsen?

De titel lijkt misschien een beetje raar, maar dat is wat er aan de hand was.
Ik fietste naar de supermarkt toe en stak een T-splitsing over met voor mij drie groene stoplichten waarbij ook een politiewagen voor rood stond te wachten (2 inzittenden).
Zij reden mij achterna en gaven mij ten slotte een boete voor door rood fietsen. Hun argument? Er stonden twee andere fietsers stil (een ouder stelletje) bij het verkeerslicht dus jij hebt door rood gefietst.
Nu wil ik graag bezwaar maken omdat ik 100% zeker ben dat ik groen licht had, maar ben bang dat de agenten kunnen winnen op basis van vertrouwen.
Als tegenargumenten wil ik aangeven dat hun conclusie betreffende de andere fietsers voorbarig is (het overige verkeer stond ook stil dus het was duidelijk dat zij wel rood licht hadden) én dat zij vanuit hun positie de verkeerslichten voor fietsers niet konden zien.

Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe kan ik het beste mijn bezwaar op stellen? Daarnaast: zijn er nog andere manieren om hier tegenin te gaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Verloren moeite. Een proces-verbaal wordt gemaakt om ambtseed. Dat gaat veel verder dan "basis van vertrouwen". Als een politie hierin iets schrijft wat niet waar is, is dat een ambtsmisdrijf en daar staan zware straffen op.

Heb je camerabeelden? Getuigenverklaringen? Niets van dat alles? Neem dan je verlies.
"Om ambtseed" is "op ambtseed".
Toegevoegd op 13 april 2020 13:49: tekst
Computoon
5 jaar geleden
De agenten moeten kunnen constateren (dus zelf zien) dat het licht voor jou op groen of op rood stond. Als zij opzij van het licht hebben gestaan kunnen zij dat licht niet zien. Als zij concluderen, dat jij door rood reed omdat anderen (nog) stil stonden is dat GEEN constatering maar een conclusie die zij zelf trekken. Op grond van dit verschil kan je dus bezwaar aantekenen.
Heel lang geleden kreeg ik eens zo'n boete met daarin de tekst:
terwijl het licht rood straalde (dat kan alleen maar geconstateerd worden, niet beredeneerd).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing