Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het bord "P uitsluitend bewoners" geldig?

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit bord geldig is? Een rechthoekig bord met de mededeling "P uitsluitend bewoners", zie plaatje. Als bezoeker komt het op mij onrechtvaardig over dat ik hier niet op de openbare weg mag parkeren. Ik heb zelfs een gerucht gehoord dat dit bord te koop is op internet, en door bewoners zelf is opgehangen..

Picture for question
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Enkel en alleen het witte bordje "uitsluitend bewoners" heeft geen enkele status. Deze bordjes zijn inderdaad te koop. Parkeren mag iedereen. Trouwens hoe wil men dat controleren of een auto daar niet mag staan. Men kan aan het kenteken niet zien waar de eigenaar van de auto woont.
Als de bewoners buitenstaanders willen verbieden er te staan zal de gemeente een bord - P vergunninghouders - plaatsen.
En de bewoners mogen dan een vergunning kopen.
Het wordt anders als het gebruikt wordt als onderbord. Een onderbord geeft een beperking aan van het (hoofd)verkeersbord.
Uitvoering en plaatsing
Onderborden zijn rechthoekig en worden in wit uitgevoerd met zwarte letters, cijfers en afbeeldingen.
Op onderborden worden waar mogelijk de afbeeldingen gebruikt zoals die voorkomen op de borden van bijlage 1 van het RVV 1990.
Toegevoegd op 08 maart 2020 15:01: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het bord 'P uitsluitend bewoners' is geldig. Want het beoogt een doel en dat wordt op deze wijze bereikt. Geldig betekent: van toepassing voor degene die de tekst leest, En in de praktijk zal (bijna) iedereen zich eraan houden.
Als de vraag zou luiden: Is het bord 'P uitsluitend bewoners' rechtsgeldig, dan moet het antwoord zijn: nee. Want met de wet in de hand bestaat zo'n onderbord niet.
Trouwens 'P uitsluitend bewoners' is een bord met een knullige tekst: waarom zouden bezoekers er niet mogen parkeren? Zijn er nooit bezoekers of heeft men een hekel aan bezoekers? Of staat ergens in de buurt een bord 'P uitsluitend bezoekers'?
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing