Mag een lid van de koninklijke marechausse je in prive tijd bekeuren?
Hedenochtend ben ik gebeld door een medewerker van de Koninklijke Marechaussee dat er met een van mijn bedrijfsvoertuigen 180 km/u is gereden, door rood is gereden en over de vluchtstrook is gereden. Dit heeft hij geconstateerd terwijl hij onderweg was naar zijn werk in zijn eigen prive auto. Buiten het feit dat ik het niet goedkeur (als dit zo is door mijn medewerker) ben ik wel benieuwd of hij dit mag en of hij meetapparatuur heeft om de geijkte snelheid te hebben vastgesteld, of hij bewijs heeft dat deze overtredingen zijn gepleegd en of hij daarvoor bevoegd is meerdere proces verbalen uit te schrijven buiten diensttijd en in een prive auto.
Probeer eerst maar eens telefonisch contact te krijgen met De Koninklijke Marechaussee via telefoonnummer 0800-1814. Dit centrale nummer is hét meldpunt voor vragen, meldingen en klachten.
Als er een boete is uitgeschreven op kenteken ontvangt u vanzelf de strafbeschikking op de mat. Maar ik geloof er niets van. Ik geloof u wel maar de beller niet.
180 km/uur zou ik niet opvatten ala een geijkte snelheid, maar als 'idioot veel te hard'. Verklaringen van opsporingsambtenaren zijn in dit opzicht voldoende rechtsgeldig.
Als het niet serieus is zit er momenteel iemand te schudden van het lachen, als u laat blijken dat u geschrokken bent. Advies dus: bij het volgende telefoontje gewoon gelijk wegdrukken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.