Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de advocaat het recht geld van mij te eisen terwijl de rechtsbijstand niet verleend is?

Ik heb een advocaat per mail benaderd met een vraag of hij me kan bijstaan in een geschil met de gemeente over een dwangsom waar ik recht op heb. Na een paar mailtjes tussen ons over voorwaarden van de rechtsbijstand had ik geen goed gevoel over de advocaat en heb ik besloten geen overeenkomst met hem te sluiten.

Als reactie daarop eist hij van mij een flink bedrag (EUR 700) voor het mailcontact over voorwaarden van de rechtsbijstand. Voor dat moment heeft hij me echter niet geïnformeerd dat er kosten aan zijn verbonden ik voel me misleid en opgelicht.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, je hoeft de advocaat niets te betalen. Vooral niet omdat niet gemeld is dat er kosten aan het mailcontact verbonden waren.

Je kunt verwijzen naar deze zaak, waarbij zelfs sprake was van een kennismakingsgesprek:
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraak_van_maand/helder-in-het-eerste-gesprek-vanzelfsprekend-toch/

“Door tegen een cliënt onvoldoende duidelijk te zijn over de mogelijke kosten van een kennismakingsgesprek is een advocaat tekort geschoten in haar informatieplicht. Ze heeft het gesprek ook niet voorbereid en de cliënt daarbij nauwelijks inlichtingen verstrekt. De cliënt hoeft de declaratie niet te betalen.”
SimonV
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing