Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik geleende spullen die niet worden teruggegeven opgeven als diefstal?

Mijn ex-partner heb ik ten tijde van de relatie mijn piano geleend. Nu is de relatie over en wil ik mijn piano terug. Hij werkt echter niet mee, doet moeilijk en is niet thuis wanneer ik de piano met verhuizer kom ophalen.
Kan ik aangifte van diefstal doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dit is een gevalletje houder en eigenaar. Je ex is nu houder van de piano. Jij bent eigenaar. Ik heb een bron toegevoegd om het te verduidelijken.

In principe kan je hem dus aanklagen als hij echt niet mee wil werken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet voor diefstal. Op zijn best voor verduistering.

"Verduistering is het zich opzettelijk wederrechtelijk toe-eigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft."

Als een caissière de kas niet afdraagt aan haar werkgever maar 'm tegen de regels onder haar houdt, is dat verduistering, geen diefstal. Het was immers haar taak om de kas te beheren. Het geld wordt er niet meer of minder van maar het geld is op een plaats waar het niet hoort. Doet diezelfde caissière een greep in de kas om het geld zelf op te maken, dan is sprake van diefstal.

Terug naar de piano. Die is niet uit je woning "ontvreemd", je hebt 'm zelf uitgeleend. Geen diefstal dus.
Computoon
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing