Hebben de voorrangsvoertuigen momenteel allemaal dezelfde sirene?
Ik lees: Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz. Voor bestaande voertuigen en installaties gold tot 2014 een overgangsregeling.
Toch hoor ik nog regelmatig heel verschillende sirenes. Is dat nog steeds een overgangsregeling of is dat hele plan van dezelfde sirenes niet door gegaan?
De tweetonige hoorns van de grote brandweerwagens zijn snerpende luchthoorns die zo’n beetje door elk lawaai heen hoorbaar blijven.
De brandweer maakt na de eerste uitruk soms ook gebruik van ondersteunende kleinere materiaalwagens en commandovoertuigen, en die hebben net als ambulances en politieauto’s van huis uit als bestelbus of personenauto geen luchtsysteem waar je een set luchthoorns mee kunt voeden, en die moeten (in mijn beleving) het daarom ‘noodgedwongen’ stellen met elektrische luidsprekers die van dichtbij ook pijnlijk hard klinken, maar die je bij wijze van spreken in een tegemoetkomende rijdende auto amper hoort, tot-ie vlakbij je is. Mijn vermoeden tot nu toe is dat brandweerkorpsen uit een soort functionele dan wel ambtelijke ongehoorzaamheid aan hun veel effectievere luchthoorns vasthouden ...
Vergelijk het maar met hoe verschillende soorten strijk- en blaasinstrumenten op ons gehoor ook elk een heel andere indruk kunnen maken terwijl ze wél dezelfde toonhoogte laten klinken. Terzijde merk ik nog op dat elektrische luidsprekers die niet met slechts twee afwisselende vaste tonen werken maar die in een continue verandering van toonhoogte van laag naar hoog en weer terug klinken (zoals in Amerika) voor mijn gevoel effectiever zijn omdat een vaste toonhoogte soms volledig wegvalt als je eigen voertuig al een bepaald geluid maakt. Het zal af en toe gebeuren dat zoiets voor beide tonen geldt. Met een glijdend variërende toonhoogte ondervang je dat nadeel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.