Mag je apparaten uit wecycle bakken halen?
Tegenwoordig heeft bijna elke supermarkt mediamarkt of gamma een bak van wecycle in hun winkel staan wat me opvalt is dat er regelmatig prima apparaten erin worden gegooid denk hierbij aan smartphones digitale cameras etc mijn vraag was of ik dit er legaal uit kan halen?
Wat is de kostenvergoeding voor ingeleverde elektrische apparaten?
We bieden winkels een kostenvergoeding (excl. BTW) op basis van de hoeveelheid/soort aangeboden apparaten: Groot witgoedapparaten (GWG) en koel-/vriesapparaten (KV)
6 euro per apparaat
Kleine elektrische en ICT-apparaten (KEI)
2 euro per volle KEI-box
1 euro per overig apparaat dat niet in de KEI-box past
Beeldbuistelevisies en –monitoren (CRT)
...... Dit meenemen zonder te vragen valt dus onder diefstal. http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/310.html
Artikel 310
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Zoals je aan de antwoorden hieronder ook al kunt aflezen, is het inderdaad niet legaal om apparaten uit onze bakken te halen. Allereerst omdat dit gevaarlijk kan zijn; de apparaten kunnen kapot zijn en het is niet voor niets dat je gecertificeerd moet zijn om de apparaten uit elkaar te mogen halen. Hier komen gevaarlijke stoffen bij vrij. Daarnaast, zoals LeonardN al aangeeft; de winkels ontvangen vergoedingen voor de opgehaalde apparaten en de inleveraar levert zijn oude apparaat in, in de veronderstelling dat dit wordt gerecycled, niet dat het door iemand anders gebruikt gaat worden. Als dit hun bedoeling is, zullen ze deze apparaten op een andere manier aanbieden. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,
Team Wecycle
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.