Mag een kind gefilmd worden op de basisschool zonder toestemming?
Vanaf begin dit schooljaar heeft de basisschool waarop mijn zoontje zit een externe partij ingehuurd voor de gymlessen. In de eerste les heeft zij, zoals ze zelf zegt, aanvaringen gehad met diverse leerlingen. Mijn zoontje (bijna 12 jaar) heeft volgens hem ook een aanvaring gehad. Tijdens een gesprek met de gymjuf bevestigd ze de aanvaringen met andere kinderen maar ontkent zij stellig ook een aanvaring met mijn zoontje te hebben gehad. Duidelijk is dat de gymlessen slecht verlopen en dat de houding van de gymjuf weinig professioneel en al helemaal niet pedagogisch verantwoord is. Nu is mijn zoontje onlangs gefilmd tijdens een gymles door de gymjuf. Dit filmpje heeft ze vervolgens tegen hem gebruikt bij zijn eigen leerkracht. Hierop heeft hij verbaal sterk en negatief op gereageerd wat school onacceptabel vond en met gevolg dat hij moest nablijven.
School bagatelliseert het filmen enorm, werd wel vaker gefilmd enz enz en er werd me verzekerd dat het verwijderd was.
Vorig jaar is de wet op de privacy veranderd. Mag een school of in dit geval een derde partij die op school de gymlessen verzorgt zomaar filmen kinderen filmen? Of is dit in strijd met de wet?
Ik weet dat school jaarlijks toestemming moet vragen en dat hebben ze dit jaar in ieder geval al niet gedaan......
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.