Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik verantwoordelijk voor schade schuur achterbuurman door schutting, geplaatst door vorige bewoner?

Mijn achterbuurman beweert dat de scheurtjes in de muur van zijn stenen schuur zijn veroorzaakt door een schutting, die de vorige bewoners geplaatst hebben, ongeveer 15 jaar geleden. Ik woon nu 3 jaar in dit huis. De buurman zegt, dat hij de vorige bewoner al verteld had, dat de schutting volgens hem op de verkeerde plek staat, maar heeft toen geen actie ondernomen. Nu wil hij dat ik de schade aan die schuur vergoed en de schutting verplaats. Ik had moeten controleren of de schutting op de juiste plek staat, toen ik het huis kocht, volgens hem. De schade aan zijn schuur komt door het uitzetten van de houten boven/dwarsbalk op de schutting, beweert hij. Aan de andere kant van de schutting staat ook een schuur, die heeft geen scheurtjes.....Ook zegt hij last te hebben van het regenwater, dat van het houten schuurtje in mijn tuin valt tegen de muur van zijn schuur. Mijn schuurtje staat minstens 50 cm van de erfgrens. Hij eist dat ik de schutting en mijn schuurtje verplaats en de reparatiekosten van zijn schuur vergoed.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je buurman kan veel eisen, maar in Nederland geldt "Wie eist die bewijst"

Je buurman moet het bewijs leveren dat hetgeen hij zegt op feiten berust en als die feiten worden gehonoreerd door de rechtbank, kun jij worden veroordeeld tot aanpassingen en/of betalingen.

De rechtbank is niet bouwkundig onderlegd en daarom is het verstandig dat jij, als het zover komt, ook een bouwkundig adviseur in de arm neemt, die jouw kant van de medaille bekijkt, analyseert en met tegenargumenten komt.

Ik zou als ik jou was me oriënteren welke bouwkundige adviseurs in jouw omgeving actief zijn, maar ik zou ze nog niet inschakelen omdat het nog maar de vraag is of het ooit tot een proces komt. Dan ben je nu onnodige geld aan het uitgeven.

De buurman moet namelijk kosten maken voor advocaat en adviseur, die waarschijnlijk hoger zijn dan de schade aan zijn schuur, die niet op instorten staat.
Pas als je een brief van de rechtbank krijgt moet je een advocaat zoeken en een bouwkundig adviseur.

Ik ben geen bouwkundige maar weet dat de uitzetting van hout verwaarloosbaar is en hout, als er druk op wordt uitgeoefend, vervormd.
Wat hij beweert is een l*l verhaal.
De kans dat de fundering niet goed is of de ondergrond daarvan, is vele malen groter.
5 jaar geleden
In principe is de vorige bewoner daar verantwoordelijk voor volgens mij
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing