Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik aantonen dat ik in Nederland heb gewoond?

Ik heb in het verleden als kind eind jaren 80 begin 90 in Nederland gewoond. Ik ben vervolgens terug gegaan naar land van Herkomst en beschik niet meer over documenten die ik in het verleden had. Zijn er gegevens ergens op te vragen zodat het aantoonbaar is dat ik in Nederland heb gewoond? wie kan mij hierbij helpen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
SimonV
5 jaar geleden
- wat is en was je nationaliteit?
- was je ingeschreven bij een gemeente? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/uittreksel-bevolkingsregister-aanvragen
xmookix
5 jaar geleden
Bedankt :-)
xmookix
5 jaar geleden
Mijn nationaliteit was destijd Joegoslavisch en is nu Servisch. Ik was zelf een klein kind ik denk dat ik ingeschreven stond, mijn ouders stonden in iedergeval wel ingeschreven.
SimonV
5 jaar geleden
Je zou de gemeente kunnen bellen en vragen of je een uittreksel kunt krijgen waarin staat dat je er destijds ingeschreven hebt gestaan. Misschien kan je toenmalige huisarts bevestigen dat je er destijds als patiënt ingeschreven stond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De meest eenvoudige methode is door een historisch uittreksel (adresoverzicht) aan te vragen bij uw (voormalige) gemeente.
B.v. in Amsterdam: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B467C30B6-54F1-4B83-BFBA-A5A84B6D86D9%7D

Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.

Als u in het buitenland woont en daar ingeschreven staat, is de informatie hieronder niet voor u. In dat geval moet u een uittreksel RNI aanvragen.

Verder kunt u gegevens opvragen bij voormalige werkgevers en b.v. scholen. Eventueel kunt u e.e.a. aanvullen met betrouwbare getuigen.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Zover was ik ook... ;-)
“U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.” Volgens mij woont VS in het buitenland. Als u in het buitenland woont en daar ingeschreven staat, is de informatie niet voor u. In dat geval moet u een uittreksel RNI aanvragen.
Een uittreksel RNI kunt u aanvragen als u in het buitenland woont of korter dan vier maanden in Nederland. Om een aanvraag te kunnen doen moet u wel ingeschreven staan in de RNI. Een uittreksel RNI kunt u gebruiken als bewijs van uitschrijving.
Als u vóór 1 oktober 1994 uitgeschreven bent uit Nederland en niet ingeschreven staat in de RNI, dan kunt u geen uittreksel RNI aanvragen.
Dat is hier het geval, vrees ik.
SimonV
5 jaar geleden
Volgens artikel 2.69 van de BRP worden vanaf het moment dat de registratie is overgenomen door de RNI alleen nog de naam, de geboorte, het geslacht, het overlijden en het (buitenlandse) woonadres bijgehouden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisregistratie_Personen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding