Welke rechten heeft een medewerker supermarkt bij alaromopvolging in de nacht?
Een vriend van mij werkt bij een supermarkt. Deze supermarkt doet zelf de alarmopvolging. Het gaat hier om een grote bekende supermarkt die valt onder de CAO supermarkt VGL.
Hij wordt met regelmaat midden in de nacht uit bed gebeld. Dan moet hij naar de winkel kijken wat er is en opnieuw het alarm inschakelen. (hij is dan gemiddeld een uur van huis in totaal)
Hij krijgt hier dan 1 uur voor betaald. Zonder toeslag.
Ik vind dat raar. Je hebt een gebroken nacht, want als het om 2:00 gebeurd en je moet om 6:00 beginnen, moet je nog steeds om 6:00 aanwezig zijn. Hij krijgt geen nachtdienst toeslag.
Hoort dit wel?
In mijn vak is het zo dat 1 uur komen 3 uur betaald is en toeslagen voor nachtdienst.
Dat zou prima binnen de algemene regels kunnen vallen en als er verder niets in die CAO staat is dat niet meer en niet minder wat er moet m.i.. "In principe moet er een vaste vergoeding komen voor consignatiedienst"
Nope:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-bij-oproepdiensten-consignatie
U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. In uw cao kunnen hierover afspraken staan. "Daarnaast moet de gewerkte tijd natuurlijk betaald worden."
Eens. Maar ik lees nu zelfs ZONDER nachtdiensttoeslag. "er moet een gevarentoeslag komen."
Want? Ik bedoel ik snap je argument, maar waar staat dat beschreven? Algemeen of CAOspecifiek?
Wat ik wel weet is dat er iemand opgetrommeld kan worden, kennelijk zonder dat daarover iets is vastgelegd.
Wat gebeurt er als de persoon niet in staat is om te komen, bijvoorbeeld omdat hij teveel gedronken heeft? Blijft hij dan in gebreken? Wordt hem opgelegd dat hij niet mag drinken? Mag hij bij zijn tante op bezoek aan de andere kant van het land, zodat hij 4 uur reistijd heeft? Als er een dergelijke taak wordt opgelegd, moeten daar duidelijk voorwaarden aan gekoppeld worden en moet daar ook een passende beloning bij staan. Dat vind je niet in de supermarkt cao terug, omdat een cao een collectieve regeling is, en de activiteit alarmopvolging is geen activiteit die standaard binnen een supermarkt wordt uitgeoefend. Dit zou expliciet in een persoonlijke arbeidsovereenkomst moeten worden vastgelegd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.