Wat te doen in een probleemsituatie tussen klant en partij?
Voor een klant heb ik (tegen betaling) een flyer en poster ontworpen vorig jaar.
Het doel was promotie maken via een samenwerkende partij. Van deze partij is tevens een logo meegenomen in de ontwerpen.
Nu is er een geschil ontstaan tussen mijn klant en deze partij. De partij eist nu rechtstreeks de digitale bestanden bij mij op met als argument daar recht op te hebben omdat hun logo op het promotiemateriaal staat.
In principe lijkt mij dat ik alleen te maken heb met de klant, die heeft tenslotte voor de opdracht betaald maar draagt mij op niets door te sturen naar deze partij. Daarnaast heb ik niets te maken met hun geschil.
De partij dreigt het via "professionele bureau's" af te gaan dwingen als zij geen bestanden ontvangt. (via mij of via mijn klant)
Waar doe ik als ontwerper verstandig aan?
Zij lossen het onderling zelf maar op.
Andere partij "gerustgesteld", paar digitale bestanden heen en weer gegaan, niks aan het handje. Vrager kan oude bestand gewoon zonder logo van derde partij hergebruiken. En als de derde partij het in zijn hoofd haalt het ontwerp te gebruiken, nou dan heb je pas werkelijk een mooie zaak. Persoonlijk snap ik niet wat het 3de bedrijf denkt te winnen met het bezitten van een paar digitale bestanden. Je weet nooit of de andere partij geen kopie achterhoudt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.