Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het huis uit worden gezet?

Hallo allemaal . Mijn vader is zes jaar geleden een kamerhuurcontract aangegaan voor onbepaalde tijd. Ik heb mijn hele leven in Portugal gewoon samen met mijn moeder , maar sinds een jaar heb ik besloten bij mijn vader te gaan wonen. De huisbaas zegt dat ik niet bij mijn vader op de kamer mag wonen, terwijl er op het contract geen maximale aantal personen voor de woonruimte word aangegeven. Kan de verhuurder mij uit het huis zetten ? Ik ben minderjarig btw. Alvast bedankt! ,
groetjes yasmin.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De huisbaas wil niet dat er twee mensen op zijn verhuurde kamer wonen. Dat is duidelijk.
Bij hospitaverhuur verhuurt de huidige bewoner een deel van zijn zelfstandige woning waar hij zelf zijn hoofdverblijf heeft aan een ander huishouden. Deze kamerhuurder woont in dat geval onzelfstandig met een huurcontract conform artikel 7:232 lid 3 BW.
Burgerlijk Wetboek Boek 7 – Bijzondere overeenkomsten
Titel 4 Huur, Artikel 214
De huurder is slechts bevoegd tot het gebruik van de zaak dat is overeengekomen, en, zo, daaromtrent niets is overeengekomen, tot het gebruik waartoe de zaak naar zijn aard bestemd is.
Bij een verzoek tot ontruiming heeft de verhuurder op grond van Artikel 274 genoeg mogelijkheden waarop de rechter de vordering tot ontruiming van de kamer kan toewijzen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waar ik overigens nog wel benieuwd naar ben is of de huisbaas in hetzelfde pand als het gehuurde en dus de huurder woont.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als een huurder een kamer huurt, dus inwoont, in de woning die de verhuurder als hoofdverblijf heeft, is dat Hospita-huur. Een dergelijke huurder die inwoont bij de verhuurder geniet minder tot geen huurbescherming. Als de verhuurder het niet eens is met hetgeen de kamerhuurder doet (de verhuurder wil niet dat er een tweede persoon permanent op de kamer verblijft, er dus ook woont) dan kan hem zelfs de huur worden opgezegd zonder al te grote problemen.
Als jouw vader het er mee eens is dat jij permanent bij hem komt wonen, dient jouw vader tijdig andere geschikte woonruimte voor een vader en 16-jarige dochter te zoeken. Dus iets meer dan één kamer.
Als jij bij je vader gaat wonen, zul je je adres op moeten geven bij de Basis Registratie Personen (BRP). Het kan zelfs zo zijn dat de Gemeente bezwaren heeft dat de verhuurder aan twee personen onderhuur verleent. Informeren jullie samen eerst maar eens bij de Gemeente.
Ik ging er automatisch vanuit dat je 16-jaar bent, maar dat hoeft natuurlijk niet, je bent wel minderjarig, hoewel dit in deze situatie niet veel uitmaakt.
Wat ook van belang is, is wat jouw moeder wil waar jij woont, wat er n.a.v. de scheiding is afgesproken waar jouw hoofdverblijf is. Kortom: kinderen mogen vanaf hun 18ejaar kiezen, tot die tijd bepalen de gezaghebbende(n) waar je woont.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 25 maart 2019 22:29: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Yasmin2001, ik zie geen mogelijkheid om legaal bij je vader in te wonen, al helemaal niet als de huisbaas/hospes het niet wil. Verstopte clausules horen in geen enkel contract thuis, dus ook niet in een Kamerhuurcontract, tenzij deze in het voordeel van de huurder zijn.
Het aantal personen voor de Kamer/woonruimte hoeft niet apart te worden aangegeven in het Kamerhuurcontract zolang het niet om meer dan één persoon gaat.
Het hangt eigenlijk van een paar dingen af. Ik ben het hierdoor ook oneens met het eerder gegeven antwoord. Wanneer het namelijk een huurcontract betreft en dit ook als zodanig is weergegeven op het contract dan geniet je vader zeker huurbescherming. Dat betekend overigens niet direct dat je probleemloos bij hem in kunt wonen, want dat hangt weer af van eventuele (verstopte) clausules binnen het huurcontract en het betreffende bestemmingsplan welke je kunt vinden via bijgevoegde link.
Indien in zowel het huurcontract als het bestemmingsplan geen bijzonderheden zijn te vinden dan is het zeker mogelijk om probleemloos bij je vader te gaan wonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij Hospita-huur geldt: de verhuurder mag de huur opzeggen als hij meent dat zijn belangen bij het stoppen met het verhuren zwaarder wegen dan de belangen van de huurder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het hangt niet af van het huurcontract met eventuele clausule.
Het hangt af van de soort huur: heeft vader alleen een kamer gehuurd bij iemand in huis zonder eigen ingang etc (hospita-huur) of heeft vader wel een eigen keukentje, toilet, ingang etc. Kortom, de vraag is niet duidelijk gesteld.
Ikzelf lees de vraag ook als: vader huurt een kamer bij iemand (maar misschien klopt deze aanname niet).
Het eerste antwoord klopt gewoon indien er sprake is van huren bij een hospita.
De regel is dan ook dat je verhuurt aan 1 persoon, die ouder is dan 18 jaar. Dat hoef je niet op te nemen in een huurcontract.
Dus vraagsteller: geef de vraag duidelijker door, zodat je een gericht antwoord kunt krijgen.
https://www.hospitaverhuur.nl/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een huisbaas is letterlijk de baas van zijn huis. Als hij zelf in dat pand woont en kamers verhuurt, zijn dat hospitakamers. Het aantal personen aan wie een kamer mag worden verhuurd is aan regels gebonden. Wat ook zwaar meetelt voor een verbod om vragenstelster in dezelfde kamer te laten wonen is dat zij tot op heden geen duurzame gemeenschappelijke huishouding heeft gevoerd met de huurder van de kamer, zodat zij geen enig recht kan doen gelden ook in dezelfde kamer te komen wonen. Doet de dochter dit toch tegen de wil van de huisbaas, dan is dat vragen om torenhoge problemen, zowel door/voor de vader als door/voor de dochter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij hospita verhuur geldt een soort van "kennismakingsperiode" van 9 maanden, waarin géén huurbescherming wordt genoten door huurder. Binnen die periode mag de verhuurder de huurder eruit zetten. Echter, na de 9e maand geldt volledige huurbescherming, zoals deze voor ieder ander van toepassing is of zou zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@KdeBoer, dat houdt niet in dat de huurder na negen maanden ongelimiteerd zijn gang kan gaan, en is ook de huurbescherming niet zo onvoorwaardelijk.
U laat in uw laatste reactie een belangrijk aspect onvermeld.
Na negen maanden blijft de huurbescherming beperkt.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurcontract-opzeggen-door-verhuurder/
De verhuurder wil niet dat de kamer bewoond wordt door twee personen. Hospita-kamers mogen trouwens meestal maar bestemd voor één persoon en mogen ook vaak maar aan één persoon worden verhuurd. In dit geval gaat het zelfs om een minderjarig meisje samen met een veel oudere man (zelfs al is dat haar vader) op één Hospita-kamer. De verhuurder geeft daar geen toestemming voor.
Bij verzoek van de hospes tot ontruiming van de kamer op grond van Artikel 7:274 BW, kan dit voor de rechter een wettelijke reden zijn de vordering tot ontruiming van de kamer toe te wijzen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, zo kun je natuurlijk alles interpreteren en gebruik tot waar het uitkomt. En dit is natuurlijk misschien zelfs ook wel logisch. De antwoorden richten zich nu overigens vooral tot alleen op hospita verhuur, wat nergens vermeld staat. De ontbindingsgronden of de betreffende artikelen hangen samen met het aantonen van verhuurder dat zijn/haar belangen voor ontruiming zwaarder wegen dan die van bewoning voor de huurder. Als we er voor het gemak dan ook even vanuit gaan dat vader het kind heeft erkend en alles wettelijk correct is verlopen tot de dag van vandaag, dan denk ik niet dat een rechter graag uitspreekt dat een vader met minderjarig kind op straat zal worden gezet, zodat de verhuurder de EXTRA ruimte tot zijn/haar beschikking krijgt. In mijn beste beschouwing is het zeer aannemelijk te maken dat de belangen van huurder in deze zwaarder wegen dan die van verhuurder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
KdeBoer, dat klopt gewoon niet. Als ik in mijn huis een kamer verhuur aan een student, kan ik ook na 9 maanden makkelijk het contract ontbinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/05/word-slapend-rijk-verhuur-een-kamer-12851592-a1572367
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat artikel klopt inderdaad maar die hele wet is gebaseerd op korte huur. Er staat ook expliciet tot een maximaal van 5 jaren op het contract. De vader van vraagsteller woont er nu 6 jaren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En ook uw voorbeeld klopt, wanneer u NU een kamer verhuurt dan kunt u er NU vrij gemakkelijk vanaf, tenzij iemand slimmer is dan u of uw jurist, want voor alles zijn mazen en ogen. Maar Nu en 6 jaar geleden is nogal een verschil. Hierdoor is de relevantie van uw voorbeeld tot de situatieschets van vraagsteller er mijns inziens niet meer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is jammer dat de vraagsteller niet reageert en verduidelijkt in deze gevallen. Ik wil niemand valse hoop geven. Dan kun je mijn inziens beter problemen voorkomen.
Maar dat is op GV. De ene bekijkt het vanuit gevoel, de ander zakelijk, die vat het zo op, die weer anders. Fout bestaat dan niet. Nogmaals jammer dat de vraagsteller niet verduidelijkt.
Fijne dag!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
quote ...De antwoorden richten zich nu overigens vooral tot alleen op hospita verhuur, wat nergens vermeld staat. … unquote
@KdeBoer, Dat staat er wel. De vraag vermeldt expliciet: er is een Kamerhuurcontract aangegaan. Het gaat dus om Hospita-huur. aangezien bij Kamerhuur altijd een zgn Huurcontract – Hospita wordt afgesloten.
Voor een toekomstige medebewoner van de kamer kan alleen een eventueel medehuurderschap (als de kamer daarvoor geschikt is) worden aangevraagd. Omdat bij inwonende kinderen o.a. geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder wordt verondersteld kunnen zij geen medehuurder worden.
Ook wordt het kind niet op straat gezet, het minderjarige kind wordt teruggestuurd naar haar moeder in Portugal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het afsluiten van Kamerverhuurcontracten met een maximum van vijf jaar was zeven jaar geleden nog niet mogelijk. Deze kunnen pas sedert juli 2016 worden afgesloten sinds de wet Doorstroming Woningmarkt is ingevoerd. Speciaal voor verhuur aan studenten, het zgn campuscontract waarin de campusclausule dient te worden opgenomen.
Voor de hospita-regeling – onbepaalde tijd – kan nog worden gekozen.
Nog steeds geldt voor de hospita-regeling dat als gebruik van de kamer door meerdere personen is toegestaan, degene die met de huurder in het gehuurde zijn hoofdverblijf heeft, aangemerkt wordt als medehuurder. Zoals ik hierboven al schreef en nog eens benadruk: een kind kan bij normale omstandigheden niet als medehuurder van de vader worden aangemerkt zolang de huurder niet ernstig hulpbehoevend is.
Er kunnen uitzonderingen zijn, maar dan wel zeer zeldzaam.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding