Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het huis uit worden gezet?

Hallo allemaal . Mijn vader is zes jaar geleden een kamerhuurcontract aangegaan voor onbepaalde tijd. Ik heb mijn hele leven in Portugal gewoon samen met mijn moeder , maar sinds een jaar heb ik besloten bij mijn vader te gaan wonen. De huisbaas zegt dat ik niet bij mijn vader op de kamer mag wonen, terwijl er op het contract geen maximale aantal personen voor de woonruimte word aangegeven. Kan de verhuurder mij uit het huis zetten ? Ik ben minderjarig btw. Alvast bedankt! ,
groetjes yasmin.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als een huurder een kamer huurt, dus inwoont, in de woning die de verhuurder als hoofdverblijf heeft, is dat Hospita-huur. Een dergelijke huurder die inwoont bij de verhuurder geniet minder tot geen huurbescherming. Als de verhuurder het niet eens is met hetgeen de kamerhuurder doet (de verhuurder wil niet dat er een tweede persoon permanent op de kamer verblijft, er dus ook woont) dan kan hem zelfs de huur worden opgezegd zonder al te grote problemen.
Als jouw vader het er mee eens is dat jij permanent bij hem komt wonen, dient jouw vader tijdig andere geschikte woonruimte voor een vader en 16-jarige dochter te zoeken. Dus iets meer dan één kamer.
Als jij bij je vader gaat wonen, zul je je adres op moeten geven bij de Basis Registratie Personen (BRP). Het kan zelfs zo zijn dat de Gemeente bezwaren heeft dat de verhuurder aan twee personen onderhuur verleent. Informeren jullie samen eerst maar eens bij de Gemeente.
Ik ging er automatisch vanuit dat je 16-jaar bent, maar dat hoeft natuurlijk niet, je bent wel minderjarig, hoewel dit in deze situatie niet veel uitmaakt.
Wat ook van belang is, is wat jouw moeder wil waar jij woont, wat er n.a.v. de scheiding is afgesproken waar jouw hoofdverblijf is. Kortom: kinderen mogen vanaf hun 18ejaar kiezen, tot die tijd bepalen de gezaghebbende(n) waar je woont.
Toegevoegd op 25 maart 2019 22:29: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het hangt eigenlijk van een paar dingen af. Ik ben het hierdoor ook oneens met het eerder gegeven antwoord. Wanneer het namelijk een huurcontract betreft en dit ook als zodanig is weergegeven op het contract dan geniet je vader zeker huurbescherming. Dat betekend overigens niet direct dat je probleemloos bij hem in kunt wonen, want dat hangt weer af van eventuele (verstopte) clausules binnen het huurcontract en het betreffende bestemmingsplan welke je kunt vinden via bijgevoegde link.
Indien in zowel het huurcontract als het bestemmingsplan geen bijzonderheden zijn te vinden dan is het zeker mogelijk om probleemloos bij je vader te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing