Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het strafbaar om receptplichtige medicijnen zonder recept via internet te kopen?

En zo ja; welke wettelijke bepaling stelt dit strafbaar?

Ik heb het over medicijnen die weliswaar receptplichtig zijn, maar niet onder de opiumwet vallen. Zoals bepaalde slaapmiddelen en zwakkere pijnmedicatie. Het receptloos verstrekken (c.q. verkopen) van dergelijke medicijnen is zonder meer strafbaar op grond van de Geneesmiddelenwet. Ik kan echter nergens een wettelijke grondslag vinden voor de eventuele strafbaarheid voor het zonder recept kopen van receptplichtige medicijnen die niet onder de opiumwet vallen.

Overigens weet ik dat het zeer onverstandig en bovendien buitengewoon gevaarlijk is medicijnen via het internet te kopen, maar ik ben puur uit juridisch oogpunt nieuwsgierig naar eventuele strafbaarheid.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er is niet bepaald, dat je strafbaar bent als je via internet receptplichtige medicijnen koopt.
Maar wat de overheid en de (betrouwbare) sites over dit onderwerp wel zeggen, is dat je eigenlijk geen receptplichtige medicijnen via internet kunt kopen. Als ze via internet te koop worden aangeboden gaat het om nepmedicijnen en deze kunnen (zoals je zelf ook al zegt) gevaarlijk zijn voor je gezondheid. En het gevaar zit hem in de gevaarlijke bestanddelen, waaruit deze medicijnen zijn gemaakt, maar ook in het feit dat ze niet werken.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag gaat over het verkopen en kopen van medicijnen waarvoor wel een recept verplicht is, maar niet onder de Opiumwet vallen.
Productie, handel en bezit van middelen die onder de Opiumwet vallen is strafbaar.
De kopers van middelen die alleen op recept te verkrijgen zijn, maar op enige manier zonder recept worden aangeschaft, zijn in Nederland niet strafbaar indien deze middelen niet voorkomen op de lijst van verdovende middelen.
Middelen die niet voorkomen op de lijst van verdovende middelen mag men in Nederland in het bezit hebben.
Geen grijs gebied dus, maar duidelijk: geneesmiddelen waarvoor een recept is vereist mogen alléén op recept van een deskundige verstrekt (verkocht) worden, dit houdt dus strikgenomen in dat de verkoper strafbaar is maar niet de koper (zolang deze de medicijnen niet doorverkoopt.)
Het aanschaffen en in bezit hebben van receptplichtige medicijnen is niet strafbaar. Strafbaar ben je namelijk als je iets had kúnnen weten. Of de onlineverkoper alle vereiste handelsvergunningen per medicijn heeft, kan de koper namelijk niet weten en ook niet controleren. Vandaar dat bv. het in bezit hebben van een fiets waarvan men weet, of minstens had kunnen weten, dat deze via diefstal afkomstig is, wel strafbaar is.
https://www.slijpenlegal.nl/farmaceutisch-recht-geneesmiddelenwetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing