mag in een wettelijk bindend document een afkorting gebruikt worden die niet algemeen bekend is?
In een document van een zorg verstrekken staan een aantal afkortingen, deze afkortingen worden nu gebruikt om een bepaald zorg aspect niet te leveren
https://www.informatielangdurigezorg.nl/zzp-zorgprofiel
Een bij de klant onbekende afkorting hoeft niet per definitie een algemeen onbekende afkorting te zijn. Van mij een plus voor het waardevolle advies in het antwoord.
Ook bekruipt mij het gevoel in de vraag dat er allang getekend is, maar dat er nu onenigheid over is ontstaan.
Dan is dit advies mosterd na de maaltijd.
De eerste zin van het antwoord van Jodokus is duidelijk. Er moet een index van de afkortingen in het contract staan. De toevoeging dat is op zijn minst handig, gebruikt men ook wel in de spreektaal. Bijvoorbeeld: daar moet een bord verboden toegang staan, zou op zijn minst handig zijn. Weinigen zullen dan ziften of het wel of niet moet.
Vandaar alles bij elkaar vind ik het een zeer begrijpelijk en waardevol antwoord, dus een plus.
Gebruik in officiële documenten alleen afkortingen die officieel (in wetteksten en contracten zijn vastgelegd.
Voeg bij het document een verklarende lijst toe met alle afkortingen en alle verkorte namen die voor officiële benamingen en vaktermen gebruikt zijn.
Dus index hoort erbij, is wel zo handig.
De zorgverlener en andere experts weten eenduidig wat er wordt bedoeld met ZZP 4VG excl BH incl DB. Zoals @ronron1212 laat zien, verwijst ZZP 4VG naar een bepaald zorgniveau (https://www.informatielangdurigezorg.nl/zzp-zorgprofiel Verstandelijk Gehandicaptenzorg Wonen met intensieve begeleiding en intensieve verzorging) met BH en DB als nadere specificaties.
---
Niet iedereen is met deze uitdrukkingen en afkortingen bekend.
Zeker in een contract dient de gebezigde taal rekening met de klant die deze niet kent te houden. Een index is op zijn minst handig.
Stuur een brief of e-mail en zet daarin deze grieven op een rij, niet boos worden beter om begrip te vragen. De bedoeling is ten slotte wel dat het getekend wordt en niet dat het daarop blijft hangen. Of wellicht wordt het contract dan pas duidelijk, kan ook. Gewoon om een beetje klantvriendelijke versie vragen. Je wilt tenslotte weten wat je tekent. Het moet uiteraard wel in het contract staan dat teken je tenslotte.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.