Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het een idee om het zwijgrecht in strafzaken af te schaffen?

Joran vd Sloot wordt nu in Peru aan de tand gevoeld. Het is de vraag of hij zich daar op zwijgrecht kan beroepen. Misschien geldt daar: wie zwijgt, stemt toe! Waarom je mond houden als je niets te verbergen hebt? Ik vind dat het met de rechtsmiddelen in ons land best wat minder kan. Dat doet dan misschien ook wat meer recht aan slachtoffers en nabestaanden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zwijgen kan veelzeggend zijn......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
562
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet mijn voorstel. Wel vind ik dat het zwijgen veelzeggend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen kenmerk, wel een oogmerk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik citeer; "Ik vind dat het met de rechtsmiddelen in ons land best wat minder kan. Dat doet dan misschien ook wat meer recht aan slachtoffers en nabestaanden".

Ik vraag me echt af waar je dan blijft met een dergelijke gedachtegang. Dan ga je echt richting een dictatuur. In de wet staat dat een VERDACHTE niet hoeft mee te werken aan zijn/haar eigen veroordeling. Als jij als keurige onschuldige burger VERDACHTE bent is het absoluut raadzaam om eerst met je advocaat te overleggen.
In dat kader kan ik je het boek "valse zeden" aanraden (zie bron).

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand onder druk verklaringen aflegt bij de politie die niet klopen en mensen onschuldig worden veroordeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet over de kwaliteit van ondervragingsmethodes en de kwaliteit van de rechtspraak. Ik heb het ook niet over iemand dwingen tot antwoorden, maar wel om zwijgen anders te beoordelen dan een recht pur sang. Als je onschuldig bent en een advocaat in de arm neemt, is er volgens mij geen reden om je op je zwijgrecht te beroepen. Toch? Voor mij is het "logischer" dat een moordenaar zich op zwijgrecht beroept om niet mee te werken aan veroordeling. Dat vind ik onrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK je punt is nu duidelijker voor me.
Je hebt natuurlijk doorgewinterde criminelen die zich altijd op hun zwijgrecht zullen beroepen. Maar stel dat je het zwijgrecht op weet te heffen, het staat een verdachte dan ook vrij om te liegen..
Als de politie waterdicht bewijs heeft kan iemand zwijgen wat hij of zij wil maar dan zal hij of zij toch veroordeeld worden.
In dat kader zijn er bij de Nederlandse politie ook nogal wat aandachtspunten qua opheldering van misdrijven vind ik. http://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/benchmarkonderzoek-ophelderingspercentages.aspx?nav=ra&l=opsporing_en_handhaving&l=ophelderingspercentage Een advocaat krijg je sowieso als je in verzekering wordt gesteld en na overleg met de advocaat kun je altijd nog beslissen om je al dan niet op je zwijgrecht te beroepen. Ik dwaal af maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die onder ede liegen voor de rechtbank (het is strafbaar maar het zal gebeuren)
Het lijkt me terecht om het recht te hebben niet mee te werken aan je eigen vervolging. Dt betekent ook dat je niet hoeft te praten. En nee, je mond houden wil *niet* zeggen dat je schuldig bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou dan marteling in de hand werken en dat komt ook de juistheid van een verklaring niet ten goede.
Als ze je nagels uitgetrokken hebben, een paarvingers gebroken en daarna afgeknipt hebben met een tang , teken je met je schrijfhand vrijwel elke verklaring.
Ben dus benieuwd hoe onvolledig Joran uit de verhoorkamers komt.
Als je niet MAG zwijgen is het voor de hand liggend dat je tot spreken GEDWONGEN kan worden, wat sowieso al veel gebeurt in oa. Zuid Amerikaanse landen.
Met Joran heb ik GEEN medelijden, hij krijgt nu nog veel meer op zijn lazer dan als hij op Nederlands grondgebied gepakt zou zijn.
Hij mocht willen dat hij in een Nederlands driesterren gevangenisappartement zou mogen uitzitten.
Hem wachten nu de gruwelen die hij weerloze meisjes lijkt te hebben aangedaan.
Alleen al het gegeven dat hij rape drugs heeft gebruikt , toont aan dat hij geen scrupules heeft.
Ze hadden hem ook aan de USA uit mogen leveren.
Feit is dat de familie Holloway een stuk beter kan slapen nu hij vast zit en er kans is dat ze meer over het lot van hun dochter te weten komen.
Deze mensen, en de ouders van het andere vermoorde meisje, daar heb ik medelijden mee.........
Hopelijk biedt Nederland geen vervangende hechtenis aan.
Dat kost ons belastingcenten, wat we na de ABN AMRO en de Grieken niet meer kunnen dragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding