Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand me zeggen waar het WAO ergens in de codex/het wetboek staat?

Ik moet voor de eerste keer werken met codexen en moet de wet van arbeidsongeschiktheidsverzekering vinden maar vind deze nergens..
Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Arbeidsongeschiktheid in de zin van de Wet WIA valt onder het Arbeidsrecht.
WIA is de afkorting van Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De WIA is de opvolger van de WAO en is een wet die het inkomen van (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werknemers regelt.
https://www.rechtsvordering.nl/arbeidsongeschiktheid-wet-wia
De WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en is een regeling voor arbeidsongeschikten die de vroegere WAO (Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering) vervangt.
De WAO is niet volledig afgeschaft. Voor mensen die al een WAO-uitkering hadden, blijft de WAO gewoon bestaan.

Als u na 1 januari 2004 ziek bent geworden, kunt u na twee jaar arbeidsongeschiktheid in aanmerking komen voor een WIA-uitkering. Uitgangspunt van de WIA is dat u zoveel werkt als u kunt. Ofwel: ‘Het gaat niet om wat u niet meer kunt, maar om wat u nog wel kunt.
De WIA bestaat eigenlijk uit twee verschillende regelingen:
1. De WGA, de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten. Deze regeling is bedoeld voor mensen die na twee jaar arbeidsongeschiktheid voor een deel nog in staat zijn om te werken
2. De IVA, de regeling Inkomensvoorziening Volledig duurzaam Arbeidsongeschikten. Deze regeling is bedoeld voor mensen die volledig arbeidsongeschikt zijn en waarbij de kans op herstel erg klein is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing