Waarom valt het afsteken van vuurwerk niet onder dierenmishandeling?
Artikel 36 lid 1 Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
“Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.”
Veel huisdieren raken zeer angstig en gestrest door vuurwerk, soms getraumatiseerd. En gewond omdat ze geraakt worden door een explosief. Ze kunnen er zelfs een fobie voor ontwikkelen en daardoor een gedragsverandering.
De onverwachte en harde knallen kunnen ook grote gevolgen hebben voor geleidehonden en hun gebruikers. Een aantal honden blijkt na oudjaar niet meer als geleidehond te kunnen werken.
Door controle met radar weten we nu dat het vuurwerk dramatisch is voor vogels. Er is geen veilige plek meer voor ze en door paniek vliegen ze zich vaak dood tegen obstakels, omdat veel vogels niet goed in het donker kunnen navigeren.
Voor zover ik kan vinden is het niet strafbaar dieren op deze manier te laten lijden. Waarom niet? Bestaat er uitzonderingsclausule voor oudjaar o.i.d.?
Voor zover het huisdieren betreft is er nog iets aan te doen door de eigenaar: training, oplettendheid, tijdstip van uitlaten, eventueel een uitwijkadres in stiltegebied. Maar zoals je schrijft: voor vogels en dieren die niet door ons kunnen worden begeleid en beschermd is het een regelrecht drama. Prima dat je dit onder de aandacht brengt.
2. Ik woon in een straat. Voor ik vuurwerk af ga steken bel ik bij iedereen in de straat aan of ik met gerust hart vuurwerk af kan steken. Zo niet loop ik een straat verder en herhaal ik dit. Bijzonder dat mensen dit als een te nemen route zien, het complete politie-apparaat overbelasten en mensen die nog nooit over de implicatie op huisdieren hebben nagedacht "schuldig/strafbaar" te maken. Waarom niet via politieke partijen proberen vuurwerk volledig te verbannen? Misschien snap ik jullie wens niet maar ik vind dit echt heel vreemd denken. Waarom niet gewoon zo:
https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/259876/ook-dieren-slachtoffer-vuurwerk.html
De Koninklijke Hondenbescherming schaart zich.....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.