Eerst een sommatie van het incassobureau en daarna een betalingsherinnering van woningbouw. Mag dat?
Normaal krijg ik altijd eerst een betalingsherinnering van de woningbouw om de huur te betalen (hoewel dat volgens mij niet verplicht is, maar het staat wel op hun site dat ze dat altijd eerst doen voor ze een incassobureau inschakelen).
Nu krijg ik opeens een sommatie van een incassobureau dat ik moet betalen (met verhoging incassokosten en adm. kosten) en na een paar dagen de betalingsherinnering van de woningbouw. Herinnering woningbouw is aantal dagen later verstuurd (datum brief is later dan datum sommatie incassobueau).
Dit klopt toch niet? Lijkt erop dat het incassobureau in dit geval op zichzelf en vooruit handelt en geen opdracht van de woningbouw heeft gekregen? Kan ik dit aanvechten? Incassobureau wil nergens van weten en legt de hoorn neer tijdens gesprek.
Maar na een paar weken op 14 dec krijg ik precies dezelfde brief, alleen hebben ze nu in plaats van Nov hebben ze er Dec van gemaakt. Met andere woorden: Nov is ze niet gelukt te verdienen aan incassokosten, dus schuiven ze het dan maar op naar Dec. Kijken of ze daar aan wat kunnen verdienen.
Ik loop altijd 1 maand achter, en betaal wel altijd de huur. En de achterstand is NOOIT meer dan 1 maand. Dat weet de woningbouw ook. Dus ik moet Dec nog betalen, wat ik binnenkort (eind deze maand) ga doen zoals altijd en waarbij ik nog in de gelegenheid moet worden gesteld een betalingsherinnering te krijgen om aan mijn betalingsverplichting te voldoen voor de maand Dec.
Dat u altijd te laat betaalt en dus steeds een huurachterstand hebt, weet de woningbouw inmiddels ook. Zij stuurt nu een incassobureau op uw dak. Een incassobureau doet niets uit zichzelf, zij werken alleen in opdracht. Na het incassobericht, dat is ingetrokken op verzoek van de woningbouw omdat uw te late betaling van de maand november inmiddels op de rekening staat, voldoet u weer niet aan uw betalingsverplichting.
Het incassobureau krijgt nu opnieuw de opdracht te sommeren dat u moet zorgen voor een directe betaling van de huurachterstand van de maand december. U roept deze ellende over u zelf af. De huur structureel te laat betalen kan vervelende gevolgen hebben.
https://bosadvocaten.nl/2016/03/02/huur-te-laat-betalen-wat-zijn-de-gevolgen/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.