Ik ben onschuldig, wat is de kans dat ik met succes bezwaar kan maken tegen een straf?
Ik was laatst bij de mac toen hebben een paar van mijn vrienden er een rotzooi van gemaakt, uiteindelijk blijkt er een ei gegooid te zijn. toen zijn we door de politie aangehouden en die heeft ons toen allemaal een halt straf opgelegd. Ik zelf heb niks gesloopt, geen rotzooi gemaakt en geen ei gegooid. Dus ik ben van plan in bezwaar te gaan is er een kans dat ik dit win? Of ben ik dan gewoon medeplichtig?
Halt (Het Alternatief) is een interventie, op tijd ingrijpen, en een voorwaardelijk politiesepot. Je kunt kiezen tussen wel of niet accepteren. Het is en blijft vrijwillig, daar mag niet vanaf worden geweken. Je mag dus niet door middel van allerlei moralistisch gepreek of dreigementen met de Officier van Justitie en hoge boetes onder druk gezet worden.
Als je de Halt-opdracht aanvaardt, inziet of begrijpt dat de stemming al een te overmoedig hoera-leven- de-lol gehalte had, en de taak goed uitvoert, stuurt Halt een positief advies naar de politie. Het Openbaar Ministerie stelt geen vervolging in, je krijgt geen aantekening in de justitiële documentatie.
Dan kún je nog in bezwaar gaan tot aan de kantonrechter toe. Dat je absoluut in het gelijkgesteld wordt, is niet van te voren te zeggen, ook niet door een advocaat wiens hulp je voor de zekerheid hebt ingeroepen. Gelijk hebben is geen garantie om gelijk te krijgen. De rechter kan er altijd anders over denken dan wordt verwacht. Verlies je dan krijg je een aantekening in de Justitiële documentatie en ziedaar, jouw strafblad is geboren.
Overdenk dus wat het je waard is. Bezint voor je begint.
Het Halt traject kan leerzaam zijn. Soms leuk, je zit allemaal samen in hetzelfde schuitje.
Gaat er na afloop van de Halt-interventie een positief bericht naar de politie, dan volgt er sepot en is de zaak voorgoed vergeven en vergeten. Ook fijn.
Neen je bent niet medeplichtig, van medeplichtigheid kan alleen sprake zijn als het een misdrijf betreft.
Baldadigheid in het openbaar is een overtreding, de lichtste vorm van misdrijf.
Als er sprake is van baldadigheid in het openbaar, van een overtreding dus, kan er wel sprake zijn van medeplegen. De hele vriendengroep, waartoe jij ook behoorde, is staande gehouden, je was er bij, er wordt niet gekeken wie wat precies heeft gedaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.