Politieagent geeft verkeerde boetebedrag, wat kan ik daartegen doen?
Ik heb gisteren door rood gereden met auto( wat voor mij eigenlijk oranje was), waarna ik een boete heb gekregen voor "door rood rijden". De politieagent zei dat de boetebedrag €289,- is en dat ik in 2 weken thuis een factuur kreeg ofzo. Ik heb vandaag opgezocht hoeveel het eigenlijk kost en er staat overal dat het €230,- is. Ik heb er niks van begrepen, wat moet ik doen?
Feitcode R 602 niet stoppen voor rood licht (drie- kleurig verkeerslicht)
Feitcode R 604 niet stoppen voor rood licht (twee-kleurig verkeerslicht)
Beide Feitcodes: 230 euro boete, exclusief € 9.—administratiekosten.
De boete € 289,-- is incl. administratiekosten voor bumperkleven .
Een boetebedrag dat een verbalisant noemt, is niet bepalend, boetebedragen zijn gekoppeld aan de feitcode die op het proces-verbaal is vermeld.
De politie, RDW of gemeente stuurt de gegevens van de overtreding naar het CJIB. Deze stuurt aan u de beschikking met rechtsboven een letter M en vermeldt het boetebedrag.
Als de feitcode niet overeenkomt met het vermelde feit, dan kan de OvJ de feitcode gewoon aanpassen. Het boetebedrag verandert automatisch mee.
U kunt twee dingen doen: betalen of bezwaar aantekenen en nog niet betalen.
Beoordeel zelf uw kans van slagen. Een pv wordt door de verbalisant op ambtseed opgemaakt. Rood blijft rood, en wordt nooit oranje. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Hier is een website met een voorbeeld brief.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Verkeersovertredingen/Paginas/Voorbeeldbrief-bezwaar-verkeersboetes.aspx
nee, alleen door rood licht. Dat zei de politieagent zelf ook, maar dat die als bedrag €289 zei weet ik zeker. Misschien heeft hij het verkeerd ingetikt of verkeerd opgenoemt. We zullen het zien wanneer ik het thuis ontvang.
Hartelijk bedankt!
Probeer je altijd grappig te zijn?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.