Wanneer spreekt een rechter zich in het openbaar uit over eerdere criminele activiteiten?
Als een rechter tijdens een openbare rechtszitting eerdere criminele/strafzaken/justitie zaken bespreekt naar de verdachte dan moet hij daar toch ook voor veroordeeld zijn ?
Dit gaat namelijk over een zedendelict die benoemd werd door de rechter naar de verdachte . Die overigens bij deze zaak voor iets heel anders terecht stond .
Het lijkt mij sterk dat als je niet veroordeeld bent voor iets dat een rechter wel bepaalde feiten opnoemt waar iemand nooit voor is veroordeeld .
Wat ik wel weet dat de persoon als een verdachte zedendelinquent in het systeem staat .
Of worden er bepaalde uitzonderingen gemaakt.
Daarbij tijdens een openbare zitting waar iedereen bij aanwezig mag zijn kan dat natuurlijk flink impact hebben als hij wel verdachte was maar niet veroordeeld bent .
Een kennis van mij heeft namelijk een aantal jaar geleden een melding gedaan bij de politie van vermoedens . Daar werd ze wel gelijk geloofd. Op zich al vreemd .
Maar het is haar niet in dank afgenomen door haar omgeving . Nu blijkt dat er iig iets over een zedendelict besproken is tijdens deze andere zaak .
Ik zou haar graag willen vertellen dat ze wel degelijk goed opgelet had destijds En dat ze goed heeft gehandeld.
En altijd is blijven volhouden .
Dat het woord zedenzaak of delict besproken is is zeker . Maar dat is alles wat mij verteld is .
Mag een rechter tijdens een rechtszitting ook zaken naar voren brengen waar de verdachte niet voor veroordeeld is?
Met andere woorden mag de rechter bv melden: u bent vroeger ook al eens verdachte geweest in een zedenaffaire terwijl de zaak over diefstal of geweld tijdens het nachtleven gaat.
Precies dat bedoel ik idd.
Want stel je word ergens van verdacht en even afgezien of je het wel of niet gedaan hebt
Dan ben je dus niet veroordeeld.
Als je in een andere strafzaak tijdens de zitting dan geconfronteerd wordt dat je destijds verdacht was van ....
Dan kan ie en rechter gewoon je leven verwoesten .
Denk toch niet dat het rechtssysteem zo in elkaar zit .
Maar omdat ik weet dat hij wel als verdachte zedendeliqent in het systeem staat na de melding van de kennis had ik al het vermoeden dat er al wat op dat gebied gebeurt was want ze werd wel direct serieus genomen .
Nu met dat verhaal van die rechter denk ik dus dat hij er ooit eens voor veroordeeld is .
Gaat er verder niet om wat of wanneer maar om veroordeeld of niet .
Alvast bedankt voor je reactie
Maar ik zal mijn best doen om het zoveel mogelijk in de gewone mensentaal te verwoorden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.