Kan een bedrijf kledingvoorschriften dwingend opleggen?
Goedendag,
Bij ons in het bedrijfsreglement staat (net als bij vele bedrijven) iets over kledingvoorschriften. Mannen moeten bijvoorbeeld business casual (wat is dat eigenlijk?) en vrouwen dienen een mooie rok/jurk te dragen.
Nu kan je je afvragen in hoeverre dit stand houd bij een rechter, maar als dit nu al niet na geleefd wordt (mannen zie ik ook met eenvoudige hardloop gympen (niet mooie) rondlopen en of een fleecetrui en of een vaal tshirt en vrouwen zie ik steeds vaker een broek dragen).
Nu vind ik persoonlijk dat het allemaal niet boeit wat je draagt zolang je maar geen contact hebt met klanten (telefonisch en dergelijke maakt natuurlijk niet uit voor wat je aan hebt), maar ik mag bijvoorbeeld geen korte broek of slippers aan naar het werk. In hoeverre kan een werkgever dit van me verwachten als de andere kleding voorschriften dagelijks niet gehandhaaft wordt?
Handhaven is aan bedrijf natuurlijk.
Vaak wordt er weer gehandhaafd als het een zooitje wordt.
En dan heb je kans dat naar de oorspronkelijke regels wordt geleefd.
https://www.dresscode.nl/formele-gelegenheden/rechtbank/
Helder, dus eigenlijk zeg je dat een werkgever willekeurig mag handhaven en je als werknemer in zo een situatie eigenlijk niets te zeggen hebt als je verwijst naar de willekeur van de handhaving?
Onderscheid naar werknemers onderling mag niet (tenzij het bij functie hoort).
Dus als jij niet met korte broek mag dan mag niemand dat, als hij een fleece trui door de vingers ziet geld dat voor iedereen.
Zie de kledingvoorschriften als een richtlijn, in ergste geval mag werkgever daarop wijzen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.