Kan de economische waarde van een huis ook achteraf vastgesteld worden ivm legitieme portie?
(Hypothetische vraag en gekozen bedragen wat extreem gekozen)
Ik ben weduwe en onterf mijn enig kind, ik maak mijn enig overgebleven broer de enige erfgenaam in het testament.
Daarna gebeurt het volgende:
(voor gemak heb ik geen andere bezittingen/geld anders dan woning, wel (hypotheek)schuld van **115.000)
1 januari 2018 WOZ-waarde 200.000 eu
1 mei 2018 huis buren wordt verkocht 110.000
2 juni 2018 ik overlijd
3 juni 2018 huis andere buren verkocht *155.000
--- Kind eist legitieme portie op
1 januari 2019 WOZ-waarde 120.000 eu
2 januari 2019 broer verkoopt huis voor 115.000 euro
Broer betaalt schulden/hypotheek en verrekent die met de opbrengsten en houdt 0 euro over (dankzij de 115.000 euro van de verkoop huis).
Zoon komt met advocaat en rekent: *155.000-**115.000= 40.000 euro (erfenis) en wil van dat bedrag de legitieme portie gaan berekenen.
Broer stemt hier niet mee in. Dit zou namelijk betekenen dat de legitimaris voordeel heeft en de erfgenaam er schuld aan zou overhouden. Daarnaast wil de broer dan het bedrag van 130.000 aanhouden of op zijn minst het huis laten taxeren op het moment van overlijden (er zijn wat verschillen in de huizen van de buren).
De vraag is kan je uberhaupt een huis laten taxeren op een terugliggende datum.
Daarnaast kan het dus zo voorkomen dat erfgenaam benadeeld wordt en legitimaris er beter van wordt?
Je houdt er dan in ieder geval geen schulden aan over. En in geval van beneficiair aanvaarden, HELEMAAL niet uit de erfenis meenemen. Op het moment dat je een mooi zilveren meenemeet heb je de erfenis aanvaard, en moet je ook voor de schulden staan
Het klopt dus wat u schrijft, namelijk: als er na de aftrek van de schulden niets overblijft is er ook niets te verdelen.
Kan de erfgenaam of de legitimaris op 3 januari 2019 nog een taxatie/waardebepaling laten doen die bepaalt wat de het uiteindelijk bedrag wordt van de legitieme portie (niet van de te verdelen erfenis).
De niet-erfgenaam-legitimaris kan hooguit een paar maanden later info inwinnen, bv via het kadaster, een zgn vergelijkend onderzoek over de betreffende periode, of de opgegeven waarde ongeveer juist is. Het juiste taxatiebedrag is later niet meer vast te stellen. Er kunnen namelijk situaties geweest zijn die het taxatiebedrag hebben beïnvloed. Er kunnen andere regels gegolden hebben waarvan de ontevreden erfgenaam of niet-erfgenaam niet (meer) op de hoogte is.
Bij een juridisch geschil dient elke zaak op zijn eigen feiten en omstandigheden te worden beoordeeld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.