Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt bij het opmaken van een legitieme portie uitgegaan van waarde op het moment van overlijden?

Ik ben onterfd (als enig kind) en nu is de waarde van de woning ten tijde van overlijden opgemaakt nav de woz waarde. Zij oordeelt dat de meerwaarde van de woning mij niet toekomt omdat bij de legitieme portie enkel wordt gekeken naar de waarde van alles op moment van overlijden.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De WOZ-waarde van de woning telt. De meerwaarde is dus niet van toepassing. Bij de WOZ-waarde kan gekozen worden wat betreft jaar. Als het overlijden in 2018 was is de keus de WOZ-waarde van 2018 met als peildatum 1 januari 2017 Of de WOZ-waarde van 2017 met als peildatum 1 januari 2016. Uiteraard zal gekozen worden voor de laagste WOZ-waarde.
Mijn antwoord hierboven is nogal onzorgvuldig. In de eerste plaats: de WOZ waarde van 2019 telt met als peildatum 1 januari 2018 OF de WOZ-waarde van 2018 met als peildatum 1 januari 2017. Dit betreft de te betalen erfbelasting.

Vragensteller vraagt echter of voor zijn erfdeel (de legitieme portie) de economische waarde telt of de WOZ-waarde (volgens tante) De werkelijke waarde op het moment van overlijden telt. Dat is dus de economische waarde. Zie tweede link.
fisbel
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing