Als ik mijn paspoort tijdelijk afgeef als "borg" zijn de borghouder en(of) ik dan strafbaar?
En zo ja onder welke artikelnummer ik en onder welke de borghouder?
En zo ja; welke straf kunnen ik en/of borghouder dan krijgen?
Het is echter niet verstandig om te doen (risico op fraude) en niet verplicht (wettelijk).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006297/2017-03-01
Een ieder die, anders dan voor ambtelijke doeleinden of ter voldoening aan een wettelijk voorschrift, in het bezit is van een reisdocument waarvan hij niet de houder is, draagt zorg dat het onverwijld ter beschikking komt van een ingevolge deze wet tot inhouding bevoegde autoriteit.
Ingevolge dit Artikel 5 mag iemand die in het bezit is van een reisdocument waarvan hij niet de houder is, dit document niet teruggeven aan een ieder die er later om vraagt. Hij moet er onverwijld mee naar het politiebureau. Hij kan immers niet controleren of die persoon dezelfde is als de persoon van wie hij het paspoort heeft ontvangen.
Kom niet met het argument dat die persoon zich kan identificeren, die bewijzen kunnen ook vals of gestolen zijn. Iedereen heeft ongeveer zes dubbelgangers, ook dat nog.
Deze reactie is speciaal voor de preciezelingen onder ons die altijd alles alleen op hun manier willen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.