Mag een autohandelaar om je rijbewijs (of ander ID bewijs) achter te laten als je een proefrit maakt?
Bij het maken van een proefrit, vragen autohandelaren om je rijbewijs (of ander ID bewijs) bij de verkoper achter te laten. Ik snap dat zij een zekerheid willen hebben dat de auto terug komt, maar mogen ze dit wettelijk eisen? Het rijk geeft aan dat je niet zomaar je ID-bewijs moet achter laten, dat je voorzichtig moet zijn met je prive-gegevens. Door het ID-bewijs achter te laten, loop je een gigantisch risico, velen malen groter dan de kosten van een auto (ook als is het een vrij nieuwe).
Er is in de vraag kennelijk wat onduidelijkheid. De vraag gaat inderdaad alleen over het afgeven van het origineel.
Echter, de achterliggende vraag die ik eigenlijk stel (en ja, het is mijn fout dat ik dat niet zo gedaan heb) is wat een autohandelaar wel en niet mag bij het maken van een proefrit m.b.t. het legitimatiebewijs dat ze willen zien / innemen / kopieren / iets anders dat ik niet genoemd heb.
Dus mocht er een duidelijk antwoord zijn m.b.t. van het maken van kopieen (waaruit bijv al blijkt dat het afgeven helemaal uit den boze is), lijkt me dat een zeer waardevolle aanvulling voor deze kennisdatabank.
Ik lees sinds het begin van de vraag steeds dit als hoofdvraag: "Mag een autohandelaar *vragen* om je rijbewijs (of ander ID bewijs) achter te laten als je een proefrit maakt?"
Maar dan doe ik een aanname. Was dit wat je bedoelde te vragen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.