Mag je zelfstandig dierproeven doen voor PWS?
Ik wil met een vriendin een onderzoek doen naar het leergedrag van knaagdieren.
We zijn van plan om:
- vier konijnen
-vier ratten
-vier gerbils
- vier cavia's
te kopen. Nu wilden we dus verschillende onderzoeken doen, bijvoorbeeld hoe lang het
duurt om een konijn een high-five te leren en dat vergelijken met een cavia.
Nu hoorde ik dus van een docent dat dit volgens de wet niet is toegestaan. Je mag alleen maar observeren, maar geen proeven doen ofzo. Is dit echt zo?
Ik ga de dieren goed verzorgen, ik zorg in ieder geval al voor grote hokken en genoeg speeltjes.
Mag je volgens de wet geen kleine, onschadelijke onderzoekjes doen met knaagdieren?
Na het PWS houden we de dieren gewoon, dus het zijn huisdieren.
Alvast bedankt!
Toevoeging: we hebben er goed over na gedacht, we weten wat we doen en welke verzorging de dieren nodig hebben. De high-five was maar een voorbeeld, we willen eigenlijk ingewikkeldere onderzoeken doen. We onderzoeken de verschillen in leergedrag tussen knaagdieren, maar we hebben nog niet echt een hoofdvraag verzonnen. Ja, we weten dat we voor 16 dieren moeten zorgen... :)
- vier ratten
- vier gerbils
- vier cavia's
(...)
Na het PWS houden we de dieren gewoon, dus het zijn huisdieren." Dat gaat dus om 16 individuen !!!
16 dieren waar voor gezorgd moet worden.
Dus eten, drinken, schone hokken en niet te vergeten aandacht !
Ook tijdens vakanties / mooi weer / als je geen zin hebt. Voor een aantal jaren te komen. Heb je (jullie ?) daar écht wel goed over nagedacht ?!?
Daarbij denk ik dat de docent dit niet goed zal keuren als PWS.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.