Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je als bestuurder altijd schuldig van een ongeval?

Ik reed laatst van school naar huis in de regen, en een oud vrouwtje rende over de stoep , maar ik dacht dat ze naar de stoplichten die net op groen sprongen rende. Als ik maar zowat één meter achter haar ben steekt ze ineens over zonder uit te kijken, ik kon gelukkig nog net op tijd remmen. Mijn vader zei hierop dat ook al is zij degene die niet uitkeek voor fietsers en ander verkeer, ben ik alsnog de schuldige als ik haar perongeluk had geraakt. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo is, maar ik ken niet alle wetten dus, is het echt zo dat, ook al is het doordat een ander niet goed uitkijkt, jouw schuld als er een lichte ongeval gebeurd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Uw vader heeft ongelijk. Je bent niet automatisch aansprakelijk wanneer je als bestuurder van een fiets betrokken raakt bij een aanrijding.

Bij een ongeval tussen twee fietsers of een fietser en een voetganger waarbij schade is geleden door één der of beide partijen, wordt bij de vraag wie aansprakelijk is gekeken naar de verwijtbaarheid. Indien bewezen kan worden dat het ongeval volledig is te wijten aan de schuld van één partij, bijvoorbeeld in dit geval de voetganger, dan moet die partij zijn of haar eigen schade dragen en de schade van de wederpartij vergoeden.
Het kan ook zijn dat beiden voor een deel schuld hebben aan het ongeval doordat er biivoorbeeld door allebei niet goed is opgelet of door allebei een verkeersfout is gemaakt. Dan kan het zijn dat ieder de helft van de schade moet betalen. Maar andere verhoudingen zijn ook goed mogelijk, bijvoorbeeld dat de ene voor 60% aansprakelijk is en de ander voor 40%. Beide schuld, maar de een net iets meer dan de ander.

Indien partijen er niet minnelijk (buiten de rechter om) uitkomen, kan de rechter beslissen wie er voor welk gedeelte van de schade aansprakelijk is. (Uiteraard mits er gedagvaard wordt.)
Nota bene: in de vraagstelling, zo blijkt uit de reactie van de vraagsteller, wordt met 'bestuurder' de bestuurder van een fiets bedoeld. Wanneer het om de bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gaat die betrokken raakt bij een ongeval met een zwakke verkeersdeelnemer, zit het iets anders. Zie daarvoor mijn reacties op de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing