Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag de horecabezoeker die na sluitingstijd binnenzit en niets consumeert een boete krijgen?

De handhaving is na sluitingstijd van een horecazaak op controle gekomen en vind een “bezoeker” binnen die niks heeft geconsumeerd en die aan het wachten is op de eigenaar, die tevens een goede vriend is, om hem naar huis te brengen. Maar de bezoeker krijgt een boete omdat zij vinden dat hij niet binnen mag zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Beetje strak toegepaste wet, lijkt het, ..zwart/wit.., maar gezien voorgaande situaties zal dit wel de bedoeling zijn. Na sluitingstijd mogen geen bezoekers meer aanwezig zijn. Vriend of vijand, taxi voor de eigenaar of niet. Geen bezoekers na sluitingstijd is 0 bezoekers met of zonder consumptie. Terechte boete dus.
------------------------ bron:
Als horecahouder bezoekers toelaten na sluitingstijd
Boetes overzicht » Drank/horeca » Als horecahouder bezoekers toelaten na sluitingstijd
Als horecahouder bezoekers toelaten na sluitingstijd € 280.00.
-------------------------
Misschien maak je een kleine kans ertegenin te gaan, al betwijfel ik dat, de wet is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo'n boete is niet rechtsgeldig, tenzij de horecagelegenheid na sluitingstijd nog geopend was of wanneer er buiten de openingstijden drank werd geschonken. In de situatie die jij beschrijft, zou ik bij de gemeente zeker bezwaar maken tegen de boete. Overigens denk ik ook niet dat een kroegbaas die, nadat hij de deuren van zijn café heeft gesloten in zijn zaak nog een kop koffie of een biertje drinkt met een kennis, hiervoor kan worden beboet. Alleen het verkopen van drank na sluitingstijd is strafbaar. Wat overigens volgens de Drank- en Horecawet ook niet mag is dat er tijdens de openingstijden bezoekers zijn, terwijl de vergunninghouder zelf afwezig is.
Pieter2011
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing