Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar staat in de wet dat ik niet de vogels mag voeren in mijn eigen tuin/huurhuis zomer of winter?

Tuinvogelstrooizaad + mezenbollen + mezenspeciaalvoer + vogelpindakaas. Tot nu 'mocht' ik in de winter wel voeren. Ik strooi voor alle vogels in mijn tuin. Zou het niet mogen was ik al eerder met huurcontract om de oren geslagen!?!

Brief wbv: klachten van bewoners over voeren van duiven, regelmatig overlast.
Wbv vond bron van vervuiling tijdens inspectieronde: etensresten!
"Het is zeer ongewenst om duiven te voeren omdat:
.het vervuiling geeft
.het nog meer duiven aantrekt
.het ratten en muizen aantrekt
.de duiven het niet nodig hebben om te overleven !!!!!
.duiven ziektes bij zich kunnen dragen
.de nesten op daken en in goten schade aan ons pand kunnen toebrengen. "

"Wij verzoeken u dringend om geen brood, etensresten en dergelijke over het balkon of op de galerijen te gooien.. Daarnaast vragen wij u om uw galerij, balkon en ramen regelmatig schoon te maken. Het is ook zeer belangrijk dat u in de broedtijd de nestjes verwijderd..

Het verwijderen en weren van duiven en het schoonmaken van de woongebouwen is een zeer kostbare aangelegenheid. In het kader van 'de vervuiler betaalt' melden wij u dan ook dat op het moment dat geconstateerd wordt dat u voert, de kosten voor de schoonmaak en/of herstelwerkzaamheden bij u in rekening worden gebracht. Wij gaan er van uit dat dit niet nodig zal zijn.

Dit speelt al paar jaar, wijkbeheerder verwijst naar Vogelklas Karel Schot, ik vertrouw meer op de Vogelbescherming, waar men zelfs positief staat in het 's zomers voederen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

"Waar staat in de wet dat ik niet de vogels mag voeren in mijn eigen tuin/huurhuis zomer of winter?"

Dat staat nergens in de wet, maar daar win je het niet mee. Je stelt jezelf dan ook de verkeerde vraag. De vraag die je beantwoord zou willen zien is:

"Kan de verhuurder mij dwingen geen vogels meer te voeren?"
Of
"Kan de verhuurder mij aansprakelijk stellen voor de geleden schade die is ontstaan door het voeren van vogels/deponeren van etensresten in mijn tuin? (en zal een rechter daarin meegaan als ik in verweer kom)"

En op die vraag is het antwoord waarschijnlijk:
Ja de verhuurder mag dat verbieden en een rechter zal, als voldoende duidelijk gemaakt kan worden dat jij de oorzaak bent daarin meegaan en zelfs een boete op kunnen leggen.
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/files/uitspraken/6%20april%20-%20uitspraak%20schijtreiger.pdf

Er staat ook nergens in de wet dat je je geluidsapparatuur niet op de hardste stand mag zetten. Wat wel in de wet beschreven is, is dat jij geen (geluidsoverlast mag veroorzaken. )

"Dit speelt al paar jaar, wijkbeheerder verwijst naar Vogelklas Karel Schot, ik vertrouw meer op de Vogelbescherming, waar men zelfs positief staat in het ‘s zomers voederen."
Totaal irrelevant voor dit verhaal. Het maakt niet uit voor de schade of overlast wie er in deze gelijk heeft.
LeonardN
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing