Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen naasten nog steeds orgaandonatie voorkomen als ik "JA" heb ingevuld?

Kunnen naasten/familie nog steeds orgaandonatie voorkomen als ik "JA" heb ingevuld op het donorregister?

Met de nieuwe of oude wetgeving?

Toegevoegd na 23 minuten:
En andersom, dus als er "nee" ingevuld is? Kan de familie dan alsnog "ja" beslissen?

Toegevoegd na 49 minuten:
En hoe zit het met dit bericht?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie-en-weefseldonatie/vraag-en-antwoord/hoe-kan-een-nabestaande-de-registratie-in-het-donorregister-aanvechten
Of is dat wederom een geval waar de site van de Rijksoverheid te vroeg heeft gesproken?

LeonardN
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, zowel nu als straks met de nieuwe wet. Ik zag die vraag beantwoord worden in Buitenhof afgelopen zondag.
Als er geen nabestaanden zijn en het huidige codicil geeft een ja, dan kan het zelfs zo zijn dat een werkgever geconsulteerd wordt.
De paniek dat lichamen dood of zelfs halflevend leeggeroofd worden is tamelijk overdreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nabestaanden konden en kunnen orgaandonatie tegenhouden als zij zwaarwegende bezwaren hebben, zelfs als je uitdrukkelijk als donor staat geregistreerd. Wat zwaarwegende bezwaren zijn, is de vraag, net als hoe artsen daar in de praktijk mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing