Is garantie overdraagbaar?
Ik zag gisteren bij de Rijdende Rechter dat een man in het ongelijk werd gesteld over de volgende kwestie:
Een autohandelaar heeft een auto gekocht van een particulier waarbij een reviseerde versnellingsbak ingezet was. De particulier had hierbij een bon met 6 maanden garantie. De versnellingsbak ging na een maand kapot en de autohandelaar eist garantie bij het bedrijf die de versnellingsbak erin heeft gezet. Het bedrijf van de versnellinsgbak zegt dat in zijn algemene voorwaarden staat dat de garantie die hij geeft niet overdraagbaar is. Hij heeft hem niet direct van hem gekocht dus krijgt geen garantie. De autohandelaar zegt ja maar de garantie zit op het product en niet op de klant.
De rechter zei dat de autohandelaar inderdaad GEEN recht had op garantie.
Tot gisteren wist ik dus echt niet.
Vorige week heeft een maat van me een auto bij een particulier gekocht. Deze man had netjes alle onderhoudsboekjes en facturen met garantie. Hij zei ook dat als er iets mis is met de onderdelen dat mijn maat dus garantie had.
Nu begrijp ik dus dat je behalve dat je bewijs hebt dat de onderdelen vervangen zijn verder niks aan deze garantie hebt?
Is het per definitie zo dat garantie niet overdraagbaar is of moet dit in de algemene voorwaarden staan?
Doen de meeste bedrijven hier moeilijk over?
Bedrijven krijgen zoveel klanten, kunnen ze weten dat ondanks dat ik de factuur heb, het onderdeel niet bij hun heb gekocht?
Het is nog maar net dat als je een nieuwe auto verkoopt de volgende eigenaar ook garantie krijgt. Maar vaak met uitsluitingen op roest van binnen uit tot ? Daar was nog een onbelicht hiaat . Bedrijf had een transactie met particulier mogelijk toch een handelaar en een anonieme koper en verkoper die zich als particulier voorstelde en die mogelijk de vervalste factuur had gemaakt . Zonder geldige juiste factuur is het onmogelijk service of garantie af te dwingen. Daarbij garantie van een bedrijf op een particulier dan weer op een bedrijf is ook glad ijs. Maar die valse factuur maakte het een totaal verloren zaak
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.