Wie is er in de afbeelding hieronder fout bij een aanrijding?
Ik had bijna een aanrijding in deze situatie, ik was auto B en reed al op de andere weghelft omdat er auto's op mijn weghelft geparkeerd stonden. Toen zag ik dat er een auto van links aan kwam rijden en zonder te twijfelen de bocht naar recht ging nemen terwijl in eigenlijk al zo goed als vorm hem stond, ik kon niet meer naar rechts omdat daar de geparkeerde auto's stonden. Het scheelde zo weinig dat ik uitgestapt was om te kijken of hij me eigenlijk geraakt had of niet want in de spiegel zag ik geen ruimte meer tussen zijn neus en mijn achterkant. De andere auto's was al verder gereden.
Ik had geen schade maar als ik 5 cm meer links had gereden wel, ik vroeg mij af of deze bestuurder gewoon bezopen/blind was of dat hij dacht dat hij bij een eventuele aanrijding volledig in zijn recht staat.
Wie had er in deze situatie verzekeringstechnisch gezien fout gezeten?
Ik moet natuurlijk wachten op het tegemoet komend verkeer, maar hij kwam van links en reed nog niet op de doorgaande weg.
Ja je komt van recht, maar wel vanaf de verkeerde weghelft, hoe je het ook bekijkt, B kan geen voorrang verlangen van A omdat B al in beginsel verkeerd rijdt, vanuit het perspectief van A die uitsluitend alleen maar links hoeft te kijken verwacht op deze manier geen verkeer van rechts.
Zo heb je 'm niet getekend, je rijdt er nog voor, dus moet je wachten?
Echter, bij een dubbele rijbaan hoeft hij geen verkeer van rechts te verwachten waarmee hij rekening moet houden.
Auto B (jij dus!) bent aan het inhalen (bijzondere verrichting) en moet dus anticiperen en voorrang verlenen. Jij zit op de verkeerde weghelft. Dus niet de andere bestuurder is bezopen/blind, maar jij was onoplettend/nalatig.
Van wie precies? Het obstakel staat aan jouw kant dus is het heel netjes als B daar wacht en is ook de regel, immers is de weg van A geheel onbelemmerd en is er geen reden tot wachten.
Hij weet dat hij naar rechts moet kijken en ik weet dat ik naar voren moet kijken voor het tegemoetkomend verkeer, wat hij niet is.
En dan kijk je elkaar aan, en dan gebaar je wie als eerste er langs kan/mag, hij kan niet want jij staat daar al, dus is het vaak dat A gaat gebaren naar B om B door te laten rijden, dat is de praktijk. Het is dat jij die hoek in de gaten had moeten houden terwijl je langs dat obstakel wilde, indien vrij dan gas erop, indien aankomend verkeer op links, dan rem erop, en achter het obstakel wachten.
Dat klopt, in de bochten. Deze geparkeerde auto's staan op de doorgaande weg en niet voor een bocht.
Gast, je rijdt tegen het verkeer in(!), je bent in beginsel gewoon fout, wat ik ervan vind doet er niets toe, want ik ben geen rechter, maar de wet laat geen ruimte voor interpretatie, je verricht een speciale manoeuvre namelijk dat je naar een andere rijstrook gaat, en dan nog tegen het verkeer in eisen dat A je voorrang moet verlenen.
maar B zit nog voor het obstakel, maar rijdt alvast wel al op de verkeerde weghelft.
Dat mag zeker, dat zal ik niet ontkennen, is ook geen probleem, maar als je daarmee de kruising blokkeert zit je gewoon fout. (artikel 14) http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-07-01
Bestuurders mogen en kruispunt niet blokkeren. Het opstellen tussen twee rijstroken is toegestaan, mits daarvoor gelegenheid is, immers de kruising mag niet worden geblokkeerd. Het komt vaak voor, dat een rij auto's stilstaat voor een verkeerslicht en dat daarbij een zijweg wordt geblokkeerd. Dit is dus niet toegestaan.
de bestuurder A, die voordat hij de doorgaande weg oprijdt, kan zien dat de weghelft tegenover hem geblokkeerd is en kan dus bestuurders op de andere weghelft verwachten.
Bestuurder B heeft plannen om van rijbaan te wisselen en is daar al mee begonnen.
Iedere bestuurder is verplicht een eventuele schade te vermijden. Bestuurder A dient te anticiperen door bestuurder B voor te laten gaan. Bestuurder B kan zich namelijk niet in rook doen opgaan.
Als er geen obstakel was maar een kat die plotseling oversteekt en B wijkt daarvoor uit is A dan nog steeds fout? Nee toch? "Bestuurder B kan zich namelijk niet in rook doen opgaan."
B rijdt volgens de tekening nog voor de obstakels en heeft de ruimte en tijd om naar z'n eigen weghelft te gaan.
http://forum.fok.nl/topic/760156
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.