Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het strafbaar als iemand een handtekening zet namens mij zonder mijn toestemming?

Ik heb dus 2.5 maand gewerkt in een supermarkt. (Ik ben 16) en ik heb toen ontslag genomen omdat het daar echt geen fijne plek was. Toen zei me baas van ja je moet nog wel een keer komen om je handtekening te zetten op papieren ofzo iets voor dat je officieel er niet meer werkt. Dus ik heb haar een paar keer gebeld om daar een afspraak voor te maken. Alle keren ben ik door haar genegeerd en uiteindelijk ook geblokkeerd. (Ze was ook echt boos dag ik ontslag nam, maarja mijn keus) na een tijdje kreeg ik een email van het hoofdbureau van deze supermarkt met dat ze mijn bevestigd ontslag papieren hebben ontvangen.. dat vond ik heeel vreemd. Ik denk dus echt dat iemand daar gwn een krabbeltje op dat blad heeft gezet en het heeft opgestuurd.. maar mijn vraag nu dus, is dat strafbaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is in dit geval niet duidelijk of jouw handtekening werkelijk is vervalst. Het kan ook zijn dat de papieren zonder jouw handtekening naar het hoofdkantoor zijn verzonden.

Als jouw handtekening wel is vervalst kan er zeker sprake zijn van strafbare valsheid in geschrifte, ook als het document zelf echt is en je het eens bent met de inhoud daarvan.

Het is overigens wel zaak om een kopie van het document op te vragen. Uiteraard om de handtekening te bekijken, maar ook om te zien wat er is verklaard. Vaak is een ontslagverklaring ook een afstandsverklaring van allerlei rechten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij wel is toch valsheid in geschrifte
7 jaar geleden
Als je zelf hebt aangegeven te willen stoppen met je werk, en je komt vervolgens niet meer opdagen, dan is er geen handtekening nodig om het ontslag wettig te maken.
jc54
7 jaar geleden
Valsheid in geschrifte is het niet. Valsheid in geschrifte zou zijn, als hetgeen naar het hoofkantoor is gestuurd een bewijs zou zijn van een feit dat niet waar is.
Bijvoorbeeld, er gaat een ontslagbevestiging naar het hoofdkantoor, terwijl jij geen ontslag genomen hebt.

Waar het hier om gaat is, dat jij wel ontslag hebt genomen, maar zoals jij het stelt, is de afhandeling hiervan niet correct, maar ook niet meer dan dat. Als men zegt een krabbeltje van jou nodig te hebben en je belt een paar keer voor een afspraak dan moet het niet zo moeilijk zijn om die afspraak ook daadwerkelijk te maken.

Om deze kwestie uit de wereld te helpen, zodat jij er vrede mee kan hebben, kun je het beste een briefje aangetekend sturen naar het hoofdkantoor. Deel mee dat je wel je ontslag hebt genomen, maar dat de ontslagbevestiging niet door jou is ondertekend omdat de leidinggevende van het filiaal geen kans zag een afspraakje te maken.
Mocht er dus een handtekening onder staan, dan is dat niet jouw handtekening.
Vraag een afschrift van de ontslagpapieren (sta erop dat je die krijgt).
Meer kun je niet doen en laat het er verder bij.

Hetgeen naar het hoofdkantoor is gestuurd is ‘een onvervalst geschrift met de juiste bewijsbestemming’, zoals het officieel heet. De papieren met de ontslagbevestiging zijn echt en kunnen geen valsheid in geschrifte opleveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing