Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de politie een 'catfish' ontmaskeren?

Ik word lastig gevallen door een jongen via een nep account op Facebook. Het nep account gebruikt foto's van iemand anders (het is niet bekend wie). Ook heb ik een telefoonnummer van deze persoon, maar als ik hem bel dan gaat hij niet over.

Ik ben van plan aangifte te gaan doen van stalking. Kan en mag de politie het nummer traceren om er zo achter te komen wie het is? Of hoe gaat dit in zijn werking?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik spreek deze persoon ook op Whatsapp, dus het nummer is wel van hem.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja de politie heeft extra middelen om internetcriminelen te pakken. Wat ze precies wel of niet gaat lukken valt niet te zeggen. Als je van mening bent dat jou onrecht aangedaan wordt, verzamel daar dan zoveel mogelijk bewijs van (screenshots en niet een alleen de link, een link of de inhoud kan zo verdwijnen).

Dus een politie kan een catfish ontmaskeren, maar dan wel als deze iets strafbaars doet en dat dat goed aan te tonen is.
LeonardN
7 jaar geleden
Als iemand vind dat hij lastig gevallen op Internet via zijn Facebookpagina dan kan men deze persoon gewoon blokkeren. Wat moet ik doen als iemand mij lastigvalt met chatberichten op Facebook?
Deze persoon kan niet langer contact met je opnemen (bijvoorbeeld door chatberichten te sturen of te bellen) in Messenger of je chatberichten sturen via Facebook Chat.
Vragen zoals:
Hoe rapporteer ik een account dat zich voordoet als iemand anders?
worden allemaal op deze pagina van Hulpcentrum facebook beantwoord

Als men vind dat er van stalking sprake is en men belt zelf het telefoonnummer (waarom doet men zoiets al men vindt dat men gestalkt wordt?) is er van gestalkt worden geen sprake, integendeel.
Van een echte catfish kán de politie de identiteit achterhalen, echter niet iedereen die een nep-account op Facebook maakt is een 'catfish'.
Aan bovengenoemd voorbeeld in de vraag gaat de politie echt geen tijd besteden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je van bepaalde contacten geen Whatsapp berichten, oproepen en statusupdates wil ontvangen kun je hen blokkeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing